لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۸

سنگاپور محدودیت‌های بیشتری در زمینه حمل و نقل کالا به ایران وضع کرد


سنگاپور که یکی از مراکز مالی مهم در جهان به‌شمار می‌رود و بندر آن از پرترددترین بنادر تجاری دنیا است، اعلام کرده‌است که برای رعایت تحریم‌های سازمان ملل، بازرگانی و حمل‌ونقل جنگ‌افزار به ایران و کره شمالی را بیش از پیش محدود خواهد کرد.

گمرک سنگاپور روز جمعه طی بیانیه‌ای خبر داد که از این پس تجارت کالاهایی مانند اورانیوم با درجه خلوص پایین و سخت‌افزار نظامی مانند تانک، توپخانه و ناوهای جنگی را به ایران متوقف می‌کند.

بازرگانی میان سنگاپور با ایران و کره شمالی در حال حاضر شامل فراورده‌های کشاورزی، تنباکو و دیگر محصولات مصرفی است.

ممنوعیت صادرات از سنگاپور به ایران تاکنون شامل کالاهایی هم‌چون انواع پمپ‌های خلأ، دستگاه‌های فشار، پمپ‌های گاز و کالاهای لوکس نظیر سیگار برگ، شراب و مشروبات الکلی و تلویزیون‌های پلاسما بوده‌است.

گمرک سنگاپور در بیانیه تازه خود اعلام کرد که بازرگانی سنگاپور با ایران و کره شمالی کمتر از چهار صدم از مجموع بازرگانی ۷۴۷ میلیارد دلاری این کشور در سال ۲۰۰۹ را شامل شده‌است.

بر پایه قانون جدید، بازرگانانی که می‌دانند یا گمان دارند که کالاها یا فناوری‌های صادراتی‌شان ممکن است در زمینه ساخت جنگ‌افزار کشتار جمعی استفاده شود موظفند پیش از صادرات، از گمرک سنگاپور تأییدیه قبلی بگیرند.

عدم رعایت این مسئله می‌تواند جریمه‌ای ۲۰۰ هزار دلاری یا سه سال زندان به دنبال داشته‌باشد.

قدرت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته‌ای خود به فناوری لازم برای ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا کند. ایران این اتهام را رد می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی شش قطعنامه از ایران خواسته‌است تا فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. چهار قطعنامه از این شش قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال می‌کنند.

ایران تاکنون با سرپیچی از درخواست شورای امنیت، برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را توسعه داده‌است.
XS
SM
MD
LG