لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

«نگرانی عمیق» کلینتون از رفتار ایران با اقلیت‌های مذهبی


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده
وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه نسبت به رفتار ایران با اقلیت‌های مذهبی «عمیقاً» اظهار نگرانی کرد. سخنان هیلاری کلینتون در این مورد، واکنشی است به خبر صدور احکام حبس برای رهبران جامعه بهاییان ایران.

هفت تن از رهبران بهایی ایران که حدود سه سال است در زندان به‌سر می‌برند، این هفته با حکم دادگاهی در تهران هر یک به ۲۰ سال حبس محکوم شدند. این هفت تن، پیش از این به جاسوسی، اقدام علیه امنیت ملی و محاربه متهم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون در بیانیه‌ای اظهار داشت: «ایالات متحده در مورد ادامه آزار بهاییان و دیگر اقلیت‌های مذهبی توسط دولت ایران عمیقاً نگران است.»

وی افزود: «ایالات متحده متعهد به دفاع از آزادی مذهبی در سراسر جهان است و ما جامعه بهایی در ایران را فراموش نکرده‌ایم.»

وزیر امور خارجه آمریکا با یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت ایران اظهار داشت: «ما به اعتراض علیه بی‌عدالتی ادامه می‌دهیم و از دولت ایران می‌خواهیم تا مطابق با تعهدات بین‌المللی خود به حقوق بنیادین همه شهروندانش احترام بگذارد.»

وی در ادامه، احکام طولانی‌مدت حبس برای رهبران جامعه بهاییان ایران را «به شدت» محکوم کرد و آن را «نقض تعهدات ایران تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» دانست.

اشاره خانم کلینتون به پیمان سال ۱۹۶۶ سازمان ملل است که ایران در زمان حکومت پهلوی آن را امضا کرده‌است.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه این هفته نیز در اعتراض خود به حکم سنگسار سکینه محمدی‌ آشتیانی، حکم اعدام ابراهیم حمیدی، جوان ۱۸ ساله‌ای که به «لواط» متهم شده و اعدام‌های احتمالی زندانیان سیاسی در ایران از جمله جعفر کاظمی، محمد حاج‌آقایی و جواد لاری، به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اشاره کرد.

علاوه بر این فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «به طور حتم ما نگرانی‌های دیرینی در مورد آزار و اذیت اقلیت‌ها در داخل ایران داریم.»

بهاییت در قرن نوزدهم میلادی در ایران پایه‌گذاری شد و بهاییان امروزه بزرگترین اقلیت مذهبی در ایران هستند. شمار بهاییان جهان در حدود ۵ تا ۶ میلیون نفر برآورد می‌شود.

هفت رهبر پیشین جامعه بهاییان ایران حدود سه سال است که زندانی هستند. در اولین جلسه دادگاه آن‌ها، که در بيستمین ماه بازداشت‌شان برگزار شد، آنها به «جاسوسی»، فعاليت تبليغی عليه نظام» و «افساد فی الارض» متهم شدند اما بهاییان زندانی این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG