لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

فراخوان سازمان ملل برای کمک دو میلیارد دلاری به سیل‌زدگان پاکستان


سازمان ملل متحد در بزرگترین فراخوان خود برای کمک‌های انسان‌دوستانه، از دولت‌های مختلف و گروه‌های مدنی خواست تا دو میلیارد دلار برای کمک‌رسانی به بازماندگان سیل پاکستان جمع‌آوری کنند.

پیش از این، بزرگترین فراخوان برای امدادرسانی، مبلغ یک و نیم میلیارد دلار برای یاری رساندن به بازماندگان حادثه زمین‌لرزه هائیتی در ماه ژانویه بود.

سیل ویرانگر در پاکستان که کمتر از دو ماه پیش روی داد به کشته شدن بیش از ۱۷۵۰ نفر انجامید و به تخمین دولت پاکستان، این سیل زندگی ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را در این کشور مختل کرده و در حدود ۴۳ میلیارد دلار به این کشور خسارت وارد کرده‌است.

سیل پاکستان از زمان وقوع هم‌چنان در مناطق بیشتری گسترده شده و هم‌اینک مساحتی برابر با ۱۶۰ هزار کیلومتر مربع، قابل مقایسه با بیشتر سطح استان سیستان و بلوچستان ایران، را در برگرفته است.

فراخوان دو میلیارد دلار که روز جمعه توسط بان گی-مون، دبیرکل سازمان ملل اعلام شد، شامل فراخوان برای مبلغ ۵۰۰ میلیون دلاری که سازمان ملل در روزهای پس از جاری شدن سیل داده بود، نیز می‌شود.
ایالات متحده که بزرگ‌ترین کمک‌کننده مالی به کشور پاکستان است به‌شدت هشدار داده که در صورتی که اداره مالیات پاکستان به فکر کمک به خسارت‌دیدگان کشور خود نباشد نمی‌توان از جهان و از مالیات‌دهندگان آمریکایی انتظار داشت که بخش بزرگی از صورت حساب این سیل را بپردازند.

آقای گی-مون در فراخوان خود گفت: «همه ما از مقیاس عظیم این بحران بهت‌زده شده‌ایم. فاجعه انسانی این سیل بسیار بزرگ است و ابعاد آن نیز رو به گسترش است. سیلاب‌ها هنوز در حرکتند

هزینه سنگین خسارات این سیل باعث شده تا پاکستان دست به اصلاح نظام مالیاتی خود بزند. نظام مالیاتی این کشور هم‌اینک قادر به جمع‌آوری مالیات به مقداری بسیار ناچیز است و حتی از ثروتمندان پاکستانی نیز مالیات کمی به‌دست می‌آید.

ایالات متحده که بزرگترین کمک‌کننده مالی به کشور پاکستان است به شدت هشدار داده که در صورتی که پاکستان به فکر کمک به خسارت‌دیدگان کشور خود نباشد نمی‌توان از جهان و از مالیات‌دهندگان آمریکایی انتظار داشت که بخش بزرگی از صورت حساب این سیل را بپردازند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند به احتمال زیاد این هشدارها در حد الفاظ باقی خواهد ماند و آمریکا و دیگران در عمل بخش بزرگی از کمک‌ها به پاکستان را تأمین خواهند کرد.

پاکستان که کشوری دارای جنگ‌افزار هسته‌ای است در جبهه جنگ علیه سازمان القاعده و گروه طالبان از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته منگشا کبده، نماینده کمیسیون آوارگان سازمان ملل در پاکستان، «اگر نیازهای انسانی مردم را برآورده نکنیم، نه تنها با نارضایتی جمعی روبه‌رو خواهیم شد، بلکه مردم به سوی سرزمین‌های دیگر حرکت خواهند کرد».

کمیسر عالی سازمان ملل در امور آوارگان به تازگی هشدار داده‌است که شرایط نامناسب ممکن است به پناه بردن این آوارگان به خاک ایران نیز منجر شود.
XS
SM
MD
LG