لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

آمریکا به اسرائیل: دستیابی ایران به بمب اتم یک سال طول خواهد کشید


گری سیمور، مشاور ارشد امور هسته‌ای باراک اوباما
گری سیمور، مشاور ارشد امور هسته‌ای باراک اوباما
ایالات متحده به اسرائیل «اطمینان» داده است که دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای دست کم یک سال به طول می‌انجامد. این مطلب را روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه از قول مقام‌های کاخ سفید گزارش کرده ‌است.

به نوشته این روزنامه، مقام‌های کاخ سفید معتقدند این ارزیابی باعث کاهش احتمال حمله پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران در خلال یک سال آینده خواهد شد.

در ماه‌های اخیر و با نزدیک شدن زمان راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، گزارش‌های زیادی درباره حمله احتمالی اسرائیل به این نیروگاه منتشر شده‌ است. جان بولتون، نماینده پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، روز سه‌شنبه گفته بود اسرائیل برای حمله به این نیروگاه و جلوگیری از آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ایران تنها هشت روز فرصت دارد.

به نوشته نیویورک تایمز، گری سِیمور، مشاور ارشد امور هسته‌ای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در زمینه مسئله تبدیل اورانیوم با خلوص پایین به سوخت سلاح هسته‌ای توسط ایران اظهار داشت: «به نظر ما آنها در حدود یک سال تا رسیدن به خط پایان فاصله دارند؛ و یک سال، زمان بسیار درازی است.»

به گفته گری سیمور، ایالات متحده معتقد است در صورت اقدام ایران به چنین حرکتی، بازرسان بین‌المللی «طی چند هفته» به آن پی خواهند برد و این زمان برای در نظر گرفتن «حمله نظامی» از سوی واشینگتن و اسرائیل کافی است.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی بر این باورند که مواد هسته‌ای ایران تنها برای ساخت دو عدد سلاح هسته‌ای کافی است و ایران اگر بخواهد این دو سلاح را آماده کند ناچار است اول بازرسان بین‌المللی را اخراج کند که این اقدام، نیات آن‌ها را آشکار خواهد کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، مقام‌های دولتی آمریکا که نخواستند نام‌شان فاش شود از «شواهدی» سخن می‌گویند که «نشان می‌دهد دردسرها در داخل برنامه هسته‌ای ایران هم‌چنان ادامه دارد».

مشاور ارشد آقای اوباما در امور هسته‌ای نیز در ادامه سخنانش در این مورد به خبرنگاران گفت: «آن‌ها یا دستگاه‌های لازم را ندارد، یا در مورد توان فنی خود تردیدهایی جدی دارند.»

اسرائیل و ایالات متحده تاکنون موضوع استفاده از گزینه نظامی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته‌اند. به باور آن‌ها، این برنامه می‌تواند پوششی برای تولید سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران باشد، اتهامی که مقام‌های ایرانی آن را رد می‌کنند.

در همین حال دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در روز دهم مرداد گفته بود آمریکا طرحی احتیاطی برای حمله به ایران دارد.

این اظهارات با واکنش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روبه‌رو شد و وی تهدید کرد که «در صورت هرگونه اقدام احتمالی نظامی علیه ایران، عرصه مقابله با چنین اقدامی محدود به مرزهای ایران نخواهد بود و میدان گسترده‌تری را در بر خواهد گرفت».

پس از این واکنش،‌ سپاه پاسداران نیز از آمادگی خود برای حمله به «منافع دشمن» در هر نقطه «دلخواه» خبر داد.

جمهوری اسلامی هم‌چنین در واکنش به سخنان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رؤسای شورای امنیت و مجمع عمومی، مقامات بلندپایه آمریکایی را متهم کرد که جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG