لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

آغاز همایش روز جهانی فلسفه در تهران بدون مشارکت یونسکو


برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در تهران با مخالفت برخی از فیلسوفان نامدار ‌چون یورگن هابرماس روبرو شده است.
برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در تهران با مخالفت برخی از فیلسوفان نامدار ‌چون یورگن هابرماس روبرو شده است.
همایش جهانی فلسفه، بدون مشارکت سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، صبح روز یکشنبه در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران آغاز شد.

بنا بر گزارش‌ها، غلامعلی حداد عادل، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که ریاست این همایش را بر عهده دارد هم‌زمان با آغاز این کنگره به انتقاد از سازمان یونسکو پرداخت و گفت که کناره‌گیری این سازمان از این کنگره «دلیل واقعی نداشته» و این کناره‌گیری «بر این همایش تأثیر مثبت داشته‌است.»

با وجود اینکه ایده برگزاری روز جهانی فلسفه در روزهای ۲۱ تا ۲۳ نوامبر در تهران یکی از چهار رویداد اصلی ثبت شده مورد حمایت سازمان یونسکو در سراسر جهان بود ولی یونسکو روز سه‌شنبه ۹ نوامبر اعلام کرد «شرایط لازم برای تضمین برگزاری بدون مشکل یک کنفرانس بین‌المللی متعلق به سازمان ملل در ایران فراهم نشده‌است» و به این خاطر یونسکو از این همایش کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل درباره علت کناره‌گیری یونسکو از شرکت در این همایش به این خبرگزاری گفت: «آن‌ها خودشان علت را آماده نبودن شرایط مورد نظرشان ذکر کردند؛ ولی ما این را نمی‌پذیریم و من درباره علت کناره‌گیری یونسکو سر فرصت برای مردم توضیح خواهم داد.»

وی در ادامه گفت که کناره‌گیری یونسکو، «دلیل واقعی نداشته است، بلکه فشارهای سیاسی بوده» و افزود: «بعد از این‌که یونسکو اعلام کرد خودش را کنار کشیده‌است، تعداد اساتیدی که برای آمدن به ایران داوطلب شدند، بیشتر شد.»

اظهارات رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مورد «افزایش» افراد داوطلب برای شرکت در این همایش در حالی بیان می‌شود که چند روز پیش از اعلام کناره‌گیری یونسکو، شماری از «دانشجویان، آموزگاران و نویسندگان عرصه فلسفه» در بیانیه‌ای به برگزاری این کنگره در ایران اعتراض کرده و از شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی آن خواسته‌ بودند، این کنگره یا به گفته آنها «نمایش مسخره» را تحریم کنند.

برگزاری این همایش در تهران، هم‌چنین با مخالفت برخی از فیلسوفان نامدار ‌چون یورگن هابرماس و تعدادی از پژوهشگران فلسفه از جمله رامین جهانبگلو مواجه شد.

شهین اعوانی از اعضای برجسته مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که یکی از برگزارکنندگان این کنگره است پیش از این در مصاحبه با رادیو فردا از ذکر اسامی شرکت‌کنندگان در این همایش خودداری کرد و گفت: «اسمش را بنده خدمتتان نمی‌گویم. مسلماً نمی‌گویم. سرشناس‌های فلسفه هستند. چرا من اسم را بگویم که بعداً قیدشان را بزنید.»

وی در این مصاحبه افزود: «ندا آقاسلطانی وقتی فیلسوف کشور می‌شود، برای من قابل تأمل است.»

شهین اعوانی در مورد مخالفت رامین جهانبگلو، پژوهشگر فلسفه ایران با برگزاری این کنگره در تهران گفت: «دکتر رامین جهانبگلو برای استخدامش در اینجا التماس می‌کند. تقاضای استخدام ایشان هنوز دست بنده‌است.»

برگزارکنندگان این همایش اخیرا فهرستی از نام شرکت‌کنندگان منتشر کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به محمد مجتهد شبستری، بیژن عبدالکریمی و یوسف اباذری اشاره کرد.

شرکت‌کنندگان خارجی این همایش از جمله هانس پوزر از آلمان، ويلفرد هاجز از انگلستان، کارل روان از آمریکا و جيسله اوساكه‌جومبو، از کشور آفریقایی گابن هستند.

«یونسکو خود را محروم کرده‌است»

بنا بر گزارش خبرگزاری ایرنا، محمود احمدی‌نژاد نیز از جمله سخنرانان در همایش روز جهانی فلسفه بود. و وی در این سخنرانی از فیلسوفان جهان «برای زمینه‌سازی ظهور انسان کامل» دعوت کرد.

وی در تعریف «انسان کامل» آن را «تجلی اسماء الهی» دانست و شناخت خدا و انسان را بدون شناخت آنچه «انسان کامل» نامید میسر ندانست.

به گفته محمود احمدی‌نژاد دنیا «امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ظهور انسان کامل است.»

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، «۹۷ میهمان خارجی از ۴۲ کشور» در این کنگره شرکت کرده‌اند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، از روحانیون بلندپایه قم، نیز روز پنج‌شنبه در دیدار کشیشان آلمانی به عدم حضور یونسکو در همایش فلسفه در ایران واکنش نشان داد و گفت: «یونسکو خود را محروم کرده‌است و نمی‌گذارد این معارف والای انسان‌ساز به جهان منتقل شود.»

پیش از این محمد رضا مجیدی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در یونسکو نیز در واکنش به تصمیم یونسکو، موضع این سازمان را «صرفاً بیانیه‌ای مطبوعاتی» و «تحرکات و مانع‌تراشی صهیونیست‌ها» دانست و گفت که این کنگره در هر صورت برگزار خواهد شد.

شماری از دیپلمات‌ها می‌گویند، این اقدام یونسکو واکنشی نسبت به ایجاد محدودیت در تدریس رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران بوده‌است.

به دنبال انتقادهای رهبر جمهوری اسلامی از تدریس علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال گذشته، اوایل آبان ماه سال جاری وزارت علوم جمهوری اسلامی از توقف صدور مجوز جدید برای ۱۲ رشته علوم انسانی و نیز بازنگری در محتوای این رشته‌ها خبر داد.
XS
SM
MD
LG