لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

پلیس یمن یک زن متهم به ارسال بمب به آمریکا را دستگیر کرد


فرود هواپیمای باربری «یو‌پی‌اس» در فرودگاه بین‌المللی فیلادلفیای آمریکا، پس از پیدا شدن بسته‌ای مشکوک در هواپیما
فرود هواپیمای باربری «یو‌پی‌اس» در فرودگاه بین‌المللی فیلادلفیای آمریکا، پس از پیدا شدن بسته‌ای مشکوک در هواپیما
پلیس یمن روز شنبه یک زن و مادر او را به اتهام دست داشتن در ارسال بسته‌های حاوی مواد منفجره به آمریکا، در صنعا پایتخت یمن دستگیر کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، پلیس این کشور روز یکشنبه نیز جست‌وجوی گسترده‌تری را برای پیدا کردن مظنونان دیگر مرتبط با این ارسال این بسته‌ها، آغاز کرده ‌است.

بسته‌های حاوی بمب که با هواپیماهای باربری به آمریکا ارسال شده‌بود روز جمعه در دبی و بریتانیا کشف شدند و به گفته دیوید کمرون، نخست‌وزیر بریتانیا، این بمب‌ها فعال بوده‌ و قرار بود که در حین پرواز منفجر شوند.

به دنبال کشف دو بسته مشکوک در بریتانیا و دبی و اعلام وضعیت فوق‌العاده در فرودگاه‌های آمریکا، بریتانیا و چند کشور دیگر، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت دو بسته پستی مشکوک کشف شده ظاهراً حاوی مواد منفجره بودند که از یمن به مقصد دو مرکز یهودیان در شیکاگو ارسال شده بودند.

در پی کشف این بسته‌ها تمامی مراکز يهودیان آمريکا به حال آماده‌باش درآمده و تدابير امنيتی در ساختمان‌های اين مراکز و اطراف آن تشدید شده است.

وزارت دفاع یمن می‌گوید پلیس این کشور از طریق شماره تلفنی که بر روی برگه رسید تحویل این بسته‌ها به شرکت باربری هوایی بوده توانسته است محل سکونت یک زن در صنعا را کشف کند و پس از محاصره خانه او، این زن جوان و مادر او را بازداشت کرده‌است.

وزارت دفاع یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دختر دستگیر شده دانشجوی پزشکی در دانشگاه صنعا است و به همراه مادرش در یکی از محلات حومه صنعا دستگیر شده و پدر او مهندس نفت است و در شرکتی مستقر در استان حضرموت کار می‌کند.»

به گفته وکیل زن دستگیر شده، او دانشجویی آرام است و ارتباطی میان او با گروه‌های سیاسی یا مذهبی دیده نشده‌است. این وکیل می‌گوید که موکل او اگر مجرم بود، شماره تلفن، عکس و کپی کارت شناسایی خود را به هنگام تحویل بسته‌ها ارائه نمی‌کرد.
عبدالرحمان برمان، از گروه حقوق بشری یمنی «هود» می‌گوید که زن دستگیر شده ۲۲ سال سن دارد و نام او «حنان السماوی» است اما به خاطر ارائه اطلاعات شخصی خود به هنگام تحویل بسته، ارتباط او با این اقدام شک‌برانگیز است.

عبدالرحمان برمان، از گروه حقوق بشری یمنی «هود» نیز در این ارتباط به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که زن دستگیر شده ۲۲ سال سن دارد و نام او «حنان السماوی» است اما به خاطر ارائه اطلاعات شخصی خود به هنگام تحویل بسته، ارتباط او با این اقدام شک‌برانگیز است.

اما علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری یمن، می‌گوید پلیس کشورش اطلاعات در مورد این زن را از نهادهای آمریکایی دریافت کرده و این زن در این زمینه «اعترافاتی کرده‌است.»

به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی و یمنی می‌گویند شواهد به طور فزاینده‌ای به دست داشتن سازمان القاعده به‌ویژه گروه «القاعده شبه جزیره عربستان» در این اقدام تروریستی دلالت دارند.

به گفته خبرگزاری‌ها، مواد منفجره این بسته‌ها در داخل کارتریج یک دستگاه چاپگر رایانه‌ای جاسازی شده‌بود و مدار این بمب‌ها به سیم‌کارت یک تلفن همراه متصل بوده‌است که این با روش‌های القاعده مشابهت دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پیدا شدن این سیم‌کارت نیز در ردیابی افراد دستگیر شده کمک کرده‌است.

ضعف دولت مرکزی یمن باعث شده تا نفوذ گروه «القاعده شبه جزیره عربستان» در برخی نواحی این کشور طی سال های اخیر افزایش یابد.

دولت یمن، علاوه بر حملات القاعده، با جنبش اعتراضی شیعیان حوثی و یک جنبش جدایی‌طلب در جنوب این کشور نیز دست به گریبان است، اما علی عبدالله صالح، حضور القاعده را بزرگترین خطر برای این کشور دانسته‌است.
XS
SM
MD
LG