لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

تنش در کراچی در پی ترور سیاستمدار پاکستانی مخالف طالبان در لندن


عمران فاروق، دبیرکل حزب «جنبش متحده قومی» (سمت چپ)
عمران فاروق، دبیرکل حزب «جنبش متحده قومی» (سمت چپ)
در پی ترور عمران فاروق، سیاستمدار تبعیدی پاکستانی مخالف با طالبان که روز پنج‌شنبه در لندن روی داد، وضعیت در کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان و حوزه نفوذ این سیاستمدار پاکستانی، «تنش‌آمیز» گزارش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس لندن، عِمران فاروق، از سیاستمداران پاکستانی ضد طالبان را روز پنج‌شنبه در مقابل خانه‌اش در شمال لندن در حالی یافت که در بدن او جای ضربات مختلف چاقو دیده می‌شد.

عمران فاروق، دبیرکل و از پایه‌گذاران حزب «جنبش متحده قومی» بود که مهم‌ترین حزب سیاسی در کراچی، مرکز استان سند پاکستان به‌شمار می‌آید.

پلیس شهری لندن می‌گوید که آقای فاروق، ۵۰ ساله، در حدود یک ساعت پس از یافته شدن در حالت زخمی، در محل حادثه جان داد.
هویت و انگیزه ضاربان هنوز آشکار نیست و پلیس لندن تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده‌است.

رهبران حزب «جنبش متحده قومی» اعلام کرده‌اند که از گمانه‌زنی در مورد ضاربان خودداری می‌کنند و در انتظار نتایج تحقیقات پلیس می‌مانند.
حزب «جنبش متحده قومی» در جرگه مخالفان سرسخت گروه طالبان پاکستان و دیگر جنبش‌های افراط‌گرا قرار دارد.

در پاکستان، یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر این کشور «ترور» عمران فاروق را محکوم کرد و «جنبش متحده قومی» نیز در کراچی ۱۰ روز عزای عمومی اعلام کرده‌است.

در کراچی چند خودرو به آتش کشیده شده و مدارس و بسیاری از فروشگاه‌ها به حالت تعطیل درآمده‌اند و از چند نقطه صدای تیراندازی شنیده شده‌است.

«جنبش متحده قومی» به عنوان حزب نماینده اکثریت اردوزبان شهر کراچی به‌شمار می‌آید. این اردوزبانان مهاجران هندی هستند که در سال ۱۹۴۷ در زمان تقسیم شبه قاره هند به کراچی آمدند و افراد قوم پشتون به عنوان بزرگ‌ترین گروه مخالف آن‌ها در منطقه کراچی محسوب می‌شود.

حزب «جنبش متحده قومی» از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف دولتی آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان است و این حزب در جرگه مخالفان سرسخت گروه طالبان پاکستان و دیگر جنبش‌های افراط‌گرا قرار دارد.

عمران فاروق به مدت هفت سال در کراچی به صورت مخفی زندگی می‌کرد و از ۱۰ سال گذشته در لندن در تبعید به‌سر می‌برد. گفته می‌شود پس از سرکوب دولتی علیه احزاب فعال در پاکستان در زمان پرویز مشرف؛ سازمان اطلاعات پاکستان به دنبال دستگیری او بوده است.

قتل رضا حیدر، یکی از اعضای برجسته «جنبش متحده قومی» در کراچی که ماه گذشته رخ داد باعث موجی از قتل‌های سیاسی و قومی در شهر شد و ده‌ها قربانی گرفت.

دولت پاکستان، ستیزه‌جویان طالبان و اعضای گروه‌های غیر قانونی اسلام‌گرا را مسئول کشته شدن این سیاستمدار دانسته است. شهر کراچی در سال‌های اخیر شاهد قتل‌های فرقه‌ای، بزهکاری و آدم‌ربایی در سطح گسترده‌ای بوده‌است.
XS
SM
MD
LG