لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

آماده‌باش کامل در فرانسه در پی تهدید اسامه بن لادن


تصویری از پیام تازه اسامه بن لادن، رهبر سازمان القاعده، در شبکه رسانه‌ای السحاب، مرتبط با القاعده
تصویری از پیام تازه اسامه بن لادن، رهبر سازمان القاعده، در شبکه رسانه‌ای السحاب، مرتبط با القاعده
برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، اعلام کرد که کشورش در پی تهدید اسامه بن لادن به قتل شهروندان فرانسوی، در «آماده‌باش کامل» به‌سر می‌برد ولی نسبت به توان رهبر القاعده در اجرای این تهدیدها ابراز تردید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با افزایش تدابیر امنیتی در فرانسه، نیروهای نظامی در پیرامون اماکن گردشگری و شریان‌های اصلی حمل‌ونقل این کشور مستقر شده‌اند.

در یک نوار صوتی که شبکه تلویزیونی الجزیره به تازگی به آن دست یافته، صدایی مشابه با صدای اسامه بن لادن تهدید می‌کند که برای انتقام‌جویی از پشتیبانی فرانسه در جنگ افغانستان و قانون جدید منع روبنده اسلامی در فرانسه، شهروندان فرانسوی را به قتل خواهد رساند.

در این پیام صوتی که روز چهارشنبه از سوی شبکه الجزیره پخش شد پیام‌دهنده با انتقاد از «دخالت فرانسه در امور مسلمانان» می‌گوید: «اگر شما به طور ناعادلانه فکر کرده‌اید که حق دارید زنان آزاد مسلمان را از پوشیدن روبنده منع کنید آیا ما هم حق نداریم مردان مهاجم شما را بیرون کنیم و گردنشان را ببریم؟»

در این نوار که به اسامه بن لادن منسوب است وی گروگان‌گیری پنج شهروند فرانسوی در صحرای کشور نیجر در ماه سپتامبر را به عنوان هشداری به فرانسه نامید و تهدید کرد که حملات بیشتری به منافع فرانسه در راه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «بر اساس کنترل‌های اولیه، می‌توان گفت که این نوار اصل است.»

با این حال وزارت خارجه فرانسه ارتباط میان اسامه بن لادن و گروگان‌گیری پنج شهروند فرانسوی در شمال آفریقا را نامحتمل دانست و نسبت به نفوذ رهبر القاعده بر گروه گروگان‌گیر ابراز تردید کرد.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، در این رابطه در حاشیه یک دیدار دیپلماتیک در پاریس به خبرنگاران گفت که «بن لادن دارد ازاین فرصت استفاده می‌کند و این تنها یک فرصت‌طلبی است.» وی افزود: «این کار کار بن لادن نیست و گروگان‌ها در دست او نیستند. موضوع بسیار پیچیده‌تر از اینها است.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: «این تهدیدهای غیر قابل قبول چیز جدیدی نیستند. ما انتظار این‌گونه تهدید را داشتیم اما فکر نمی‌کنم بن لادن هم‌اینک از همان ابزاری که زمانی در دست داشت برخوردار باشد.»

پنج شهروند فرانسوی به همراه دو همکار آفریقایی خود روز ۱۵ سپتامبر از خانه‌های خود در شهر آرلیت نیجر در نزدیکی یک معدن اورانیوم ربوده شدند و گفته می‌شود که هم‌اینک در کشور مالی نگهداری می‌شوند.

فرانسه از سال ۲۰۰۱ نیروهایی را در افغانستان مستقر کرده و هم‌اکنون در قالب ائتلاف نیروهای ناتو در حدود ۳۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد که با نیروهای طالبان مبارزه می‌کنند.
XS
SM
MD
LG