لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

«سبزترین» شرکت‌های دنیا کدامند؟


هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در شماره تازه خود فهرستی از «سبزترین» شرکت‌های بزرگ دنیا را منتشر کرده‌است.

در این فهرست، «سبزترین» شرکت دنیا، یا به عبارت دیگر، شرکتی که بیشترین توجه را به امر مضر نبودن فعالیت‌هایش برای محیط زیست داشته، شرکت «آی‌بی‌ام» اعلام شده‌است.

پس از شرکت فناوری آی‌بی‌ام نام شرکت رایانه‌ای هیولت-پاکارد و پس از آن در جایگاه سوم نام شرکت لوازم بهداشتی و پزشکی «جانسون اند جانسون» در این فهرست به چشم می‌خورد.

شرکت ژاپنی سونی، در جایگاه چهارم، پاناسونیک، هشتم، نوکیا، چهاردهم و شرکت مایکروسافت در جایگاه بیست‌وسوم این فهرست دیده می‌شوند.

نیوزویک می‌نویسد که تنظیم این فهرست نتیجه بررسی جامعی است که تیم‌های تحقیقاتی وابسته به این هفته‌نامه انجام داده‌اند و قرار گرفتن «آی‌بی‌ام» در صدر این فهرست به خاطر «تعهدی است که این شرکت به کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای» از خود نشان داده‌است.

«شرکت بین‌المللی ماشین‌افزار تجاری» یا به اختصار «آی‌بی‌ام» که مقر اصلی آن در نیویورک آمریکا قرار دارد از بزرگ‌ترین شرکت‌های چندملیتی فناوری اطلاعات و رایانه در جهان است.

به نوشته نیوزویک، آی‌بی‌ام تلاش زیادی را برای بالا بردن کارایی فعالیت‌های خود انجام داده به طوری‌که موفق شده انرژی مصرفی خود را در خلال سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ به میزان بیش از ۵ میلیارد کیلووات ساعت کاهش دهد. این مقدار انرژی برابر است با انرژی لازم برای تأمین برق یک شهر متوسط.

شرکت آی‌بی‌ام هم‌اینک بر روی ساخت محصولات سبز جدیدی مثل «سامانه مدیریت پایدار» کار می‌کند که مشتریان با استفاده از آن می‌توانند در هزینه‌های ساختمان‌های تجاری صرفه‌جویی کنند.
آی‌بی‌ام توانسته به اندازه تأمین برق یک شهر متوسط، در مصارف خود انرژی صرفه‌جویی کنند.

شرکت دوم این لیست یعنی هیولت-پاکارد از سال ۲۰۰۸ به این سو گزارش مفصلی از انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌است. مقاله نیوزویک در مورد تلاش‌های این شرکت می‌نویسد که اگر می‌شد آن تعداد چاپگر، رایانه شخصی و سِرور هیولت-پاکارد که در سال ۲۰۰۵ فروش رفت را با مدل‌های جدید ساخت این شرکت جایگزین کرد، مشتریان موفق می‌شدند در مصارف خود ۱۰ میلیارد و چهارصد میلیون دلار صرفه‌جویی کنند.

به گفته مقام‌های شرکت هیولت-پاکارد، سیستم‌های آی‌تی این شرکت هم‌اینک نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی ۶۶ درصد کمتر انرژی استفاده می‌کنند و محرک اصلی این شرکت در ادامه نوآوری‌ها در این زمینه «فشار بازار» بوده‌است.

نیوزویک هم‌چنین در مقاله خود فهرست دیگری دارد که مربوط به سبزترین شرکت‌ها در داخل ایالات متحده است. در این فهرست، نام شرکت رایانه‌ای «دل» در صدر، هیولت-پاکارد در رتبه دوم و آی‌بی‌ام در رده سوم قرار دارد. نام شرکت اینترنتی «یاهو» در این رتبه‌بندی در جای نهم و شرکت پوشاک و لوازم ورزشی «نایکی» در جایگاه دهم دیده می‌شود.

در بخشی از توضیحات می‌خوانیم که یاهو در طراحی مراکز داده‌هایی که برای خنک شدن دستگاه‌ها مصرف پایین‌تری داشته‌باشند تلاش فراوانی کرده به طوری‌که تأسیسات جدید این شرکت در نیویورک ۴۰ درصد برق کمتر و ۹۴ درصد آب کمتری برای خنک کردن خود نیاز دارد. آب صرفه‌جویی شده در این تأسیسات جدید طی یک سال برای تأمین آب آشامیدنی ۲۰۰ هزار نفر کفایت می‌کند.

در زمانی که افزایش روزافزون گازهای گلخانه‌ای در جو زمین با به تله انداختن پرتوهای انعکاسی باعث گرم شدن فزاینده جو می‌شود، افکار عمومی جهان نیز بیش از پیش خواستار سبز شدن فعالیت شرکت‌ها و صنایع شده‌است.

ممکن است انتظار رعایت کامل مسائل زیست‌محیطی توسط شرکت‌ها که هدف اصلی و دلیل وجودی آنها مسائل اقتصادی است انتظار زیادی باشد اما بررسی‌هایی مانند بررسی کنونی هفته‌نامه نیوزویک نشان می‌دهد که اگر افکار عمومی نسبت به محیط زیست آگاه شود شرکت‌ها هم برای بهبود وجهه و در نتیجه درآمد بیشتر، خود پرچم سبز را برداشته و در پیشاپیش دیگران حرکت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG