لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

بروجردی: کنگره آمریکا خواستار مذاکره با ایران شده است


علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
در حالی که به تازگی کنگره ایالات متحده آمریکا تحریم‌های یکجانبه بسیار سختگیرانه‌ای علیه ایران تصویب کرده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است، کنگره آمریکا از طریق سفیر سوئیس در تهران درخواست مذاکره با ایران را مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه از درخواست کنگره آمریکا برای گفت و گو با جمهوری اسلامی خبر داده است.

وی با اعلام این که در روز یکشنبه با سفیر سوئیس در تهران دیدار کرده، گفته است: «در این دیدار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران مطالبی را مطرح کرد، از جمله این که با توجه به سفر اخیرش به واشینگتن اظهار علاقه کمیسیون سیاست خارجی آمریکا برای مذاکره با ایران را عنوان کرد.»

تاکنون هیچ یک از مقام‌های آمریکایی درباره اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران مبنی بر تمایل کنگره آمریکا به گفت و گو با ایران اظهار نظر نکرده‌اند.

در آذر ماه سال ۱۳۸۷ نیز على لاریجانى، رئیس مجلس شوراى اسلامى گفته بود،اعضاى کنگره آمریکا با ارسال چندین نامه به مجلس ایران از تمایل خود براى آغاز گفت و گوها میان دو طرف خبر داده‌اند.

صرف نظر از نامه‌اى که نمایندگان کنگره آمریکا در سال ۱۳۵۹ در تلاش براى حل مسئله گروگان‌هاى آمریکایى در ایران به مجلس شوراى اسلامى به ریاست اکبر هاشمى رفسنجانى فرستاده بودند، مکاتبه بین کنگره آمریکا و مجلس ایران از مجلس هفتم شوراى اسلامى آغاز شده بود.

در آن زمان حدود ۶۰ نماینده کنگره در نامه‌اى به غلامعلى حدادعادل، رییس وقت مجلس شوراى اسلامى، خواستار سفر به ایران، بازدید از مجلس و مذاکره با نمایندگان شدنده بودند ولى این درخواست از سوی على لاریجانى بى‌پاسخ ماند.

به دنبال اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفته شدن دیپلمات‌هاى آمریکایى توسط دانشجویان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸، دو کشور ایران و آمریکا حدود سه دهه است که با یکدیگر رابطه دیپلماتیک ندارند.

با این حال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، از زمان روی کار آمدن از تغییر در سیاست واشنگتن در قبال ایران و اتخاذ دیپلماسی مستقیم در قبال جمهوری اسلامی خبر داده و گفته بود، در صورتی که ایران مشت گره کرده خود را باز کند، دست دوستی واشینگتن به سوی آن دراز خواهد شد.

علاء‌الدین بروجردی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که تصور نمی‌کند، تغییر جدیدی پیرامون روابط ایران و آمریکا حاصل شده باشد، گفته است: «من به سفیر سوئیس تاکید کردم که آمریکایی‌ها باید رویکرد خود را تغییر بدهند و اگر تغییر کنند تغییر خواهند دید.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزوده است: «البته من به سفیر سوئیس گفتم آمریکا از یک طرف به تروریست‌ها کمک می‌کند و حادثه زاهدان را ایجاد می‌کند و تحریم‌‌های فراتر از قطعنامه وضع می‌کند، پس چه انتظاری برای مذاکره دارد؟»

اشاره آقای بروجردی به تحریم‌های یکجانبه‌ای است که کنگره آمریکا در ارتباط با فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی، علیه این کشور تصویب کرده است.

در اوایل تیر ماه سال جاری و تنها اندکی پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران، کنگره ایالات متحده نیز تحریم‌های یکجانبه گسترده‌ای علیه ایران تصویب کرد.

مصوبه کنگره آمریکا که با امضای رئیس جمهور این کشور به قانون تبدیل شده است، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی به ایران و شرکت های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و بدین ترتیب شرکت‌ها و موسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمریکا مواجه خواهند شد.
XS
SM
MD
LG