لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

آمریکا: نوروز مبارک؛ ایران: آمریکا دست از توطئه بردارد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه عید نوروز و سال نو ایرانی را به «مردم ایران و ایرانی – آمریکایی‌ها» تبریک گفت، وزارت خارجه ایران یک روز بعد از آمریکا خواست که برای اینکه مردم ایران نوروز شادی داشته باشند، «دست از توطئه بردارد و برای ایرانیان تله نگذارد».

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا به تصویب رساند و با آن ضمن تبریک عید نوروز و آغاز سال نو ایرانی از «زحمات ایرانی – آمریکایی‌ها» قدردانی کرد.

این دومین باری است که مجلس نمایندگان آمریکا نوروز را به تمام ایرانیان تبریک می‌گوید. سال گذشته علاوه بر تبریک این مجلس به مناسبت آغاز سال نو، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نیز در پیامی ویدئویی رو در روی مردم ایران قرار گرفت و نوروز را به آنها تبریک گفت.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، با اشاره به تبریک نوروز از سوی باراک اوباما در سال گذشته و از طرف مجلس نمایندگان آمریکا برای سال آینده گفت: «بقیه کارها تناسبی با این اقدامات نداشته و امیدواریم اقدامات مثبت را در عمل مشاهده کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد که «اگر می‌خواهد نوروز به کام ملت ایران شیرین شود، آمریکا دست از توطئه بردارد».

رامین مهمانپرست در حالی به پیام تبریک مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داده است که نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا نوروز را به «مردم ایران» تبریک گفته و در این پیام هیچ اشاره‌ای به مقامات جمهوری اسلامی نکرده‌اند.

آقای مهمانپرست همچنین از دولت آمریکا خواست: «اتباع ایرانی را در آستانه نوروز به سرعت آزاد کنند تا آنان نوروز را نزد خانواده باشند».

اشاره سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی به ۱۱ نفری است که می‌گوید به طور غیرقانونی در زندان‌های آمریکا به سر می‌برند، از جمله شهرام امیری که از او به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد شده و گفته می‌شود که در زمان حج در عربستان ربوده شده است.

در پیام تبریک نمایندگان آمریکا به ایرانیان به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز ضمن اشاره به کوروش کبیر و منشور حقوق بشر او از نقض برده‌داری و احترام به مذاهب در زمان این امپراتور ایرانی در شش قرن پیش از میلاد مسیح یاد شده است.

در این پیام همچنین آمده است: «ایالات متحده مجموعه‌ای از اقوام و مذاهب مختلف است و نوروز به غنای فرهنگ آمریکا کمک می‌کند و با اصول بنیادی ما یعنی صلح و آرامش و رفاه برای همه همخوانی دارد.»

لایحه تبریک نوروز را نماینده دموکرات، مایک هاندا، به مجلس نمایندگان برده و به تصویب رسانده است. در مجموع ۳۸۴ عضو این مجلس به لایحه آقای هاندا رأی مثبت و تنها دو نماینده جمهوری‌خواه به آن رای منفی دادند.
XS
SM
MD
LG