لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۲

ساندی تایمز: ایران نیروهای طالبان را در زاهدان آموزش داده است


روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز روز یکشنبه از قول چند تن از رهبران طالبان اعلام کرد که صدها نیروی طالبان به کمک ایران در اردوگاهی در زاهدان برای ساخت بمب کنار جاده‌ای و عملیات تخریبی آموزش دیده‌اند.

به گزارش این نشریه بریتانیایی، اغلب نیروهای نظامی این کشور که در استان هلمند افغانستان جان خود را از دست داده‌اند قربانی همین بمب‌های کنار جاده‌ای شده‌اند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که چندی پیش، در اواسط اسفندماه سال گذشته، وزیر دفاع آمریکا جمهوری اسلامی را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرده بود.

به گفته آقای رابرت گیتس، جمهوری اسلامی از یک سو ادعا می‌‌کند که حامی دولت حامد کرزی است و از سوی دیگر به اقدامات نظامی آمریکا در حمایت از این دولت لطمه می‌زند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نیز در واکنش به گفته وزیر دفاع آمریکا دولت ایالات متحده را به «دو دوزه‌بازی» در افغانستان متهم کرد. به گفته‌ آقای احمدی‌نژاد، آمریکا اکنون در حال مبارزه با تروریست‌هایی است که زمانی از آنها حمایت می‌کرد.

در گزارش ساندی تایمز آمده است که مقامات جمهوری اسلامی بودجه آموزش سه‌ماهه این نیروها را در خلال زمستان گذشته پرداخته‌اند.

دو تن از فرماندهان طالبان در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه ساندی تایمز با ذکر جزئیات به این مسئله پرداخته و گفته‌اند نیروهای شبه‌نظامی طالبان با خودرو به اردوگاهی در یک ساعتی شهر زاهدان در استان سیستان و بلوچستان منتقل شده و روزانه از سوی نیروهایی ایرانی در لباس شخصی آموزش دیده‌اند.

بنا بر این گزارش، ماه اول تمرین‌ها به راه‌های کمین و حمله و گریز پیش از پاسخ نیروهای ناتو اختصاص داشته، در ماه دوم راه‌های ساخت و استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای آموزش داده شده و این که چگونه انفجارها را زنجیروار انجام دهند تا کسانی که در انفجار اول زخمی شده‌اند در انفجارهای بعدی گرفتار شوند.

این گزارش می‌گوید در ماه سوم راه‌های حمله به پاسگاه‌ها و ایستگاه‌های بازرسی به نیروهای طالبان آموزش داده شده و نیروهای طالبان حتی از یک پاسگاه آموزشی در بالای یک تپه برای تمرین استفاده کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید با توجه به سرکوب نیروهای طالبان در پاکستان، احتمالاً شورشیان طالبان ترجیح داده‌اند از ایران برای آموزش کمک بگیرند.

به گفته یکی از فرماندهان طالبان در این گزارش، شرایط در پاکستان سخت شده و از این رو نیروهای طالبان برای آموزش راهی ایران می‌شوند.

در حالی که تهران و کابل هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند، سفیر آمریکا در کابل پیشتر از همکاری‌های میان جمهوری اسلامی و نیروی شبه‌نظامی طالبان خبر داده بود.

کارل آیکن‌بری، سفیر آمریکا در افغانستان، اخیرا به نشانه‌های همکاری ایران با طالبان اشاره کرده و این نشانه‌ها را «آزاردهنده» توصیف کرده بود.

او گفته بود: «جمهوری اسلامی یا عناصری در درون آن کمک آموزشی یا تسلیحاتی به طالبان کرده‌اند.»

در حالی که ایران شیعه‌مذهب با طالبان سنی‌مذهب مخالفت بنیادی دارد، یک فرمانده طالبان دلیل این تغییر اساسی در سیاست ایران را این گونه بیان کرده است:‌ «مذهب و تاریخ ما متفاوت است، اما هدف‌مان یکی است. هر دو می‌خواهیم آمریکایی‌ها را بکشیم».
XS
SM
MD
LG