لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۷

تذکر وزارت ارشاد به روزنامه اعتماد و خبرگزاری ايسنا


محمد حسين صفار هرندی، وزیر ارشاد
محمد حسين صفار هرندی، وزیر ارشاد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با تذکر شديد به روزنامه اعتماد برای انتشار مصاحبه ای با ايراهيم نبوی، به خبرگزاری دانشجويان ايران،ايسنا، نيز به خاطر انتشار متن سخنرانی وزير ارشاد در قم هشدار داد.

وزارت ارشاد اسلامی طی اطلاعيه ای اعلام کرد که «روزنامه اعتماد به دليل مصاحبه با يک عنصر ضد انقلاب از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر شديد دريافت کرد.»

اطلاعيه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابراهيم نبوی روزنامه نگار و طنز نويس ايرانی که هم اکنون ساکن بلژيک است به عنوان « الف.ن، عنصر ضدانقلاب فراری » نامبرد و وی را به « هرزه نويسی » و « اهانت های مکرر به مقدسات » متهم کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا، گزارش داد که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی به استناد تبصره ۸ ماده ۹ قانون مطبوعات اين تذکر را به روزنامه اعتماد داده است.

بنابر تبصره هشت ماده ۹ قانون مطبوعات فعلی در ايران « اعضا و هواداران گروه های ضد انقلاب و يا گروه های غير قانونی و محکومين دادگاه های انقلاب اسلامی که به جرم اعمال ضد انقلابی و يا عليه امنيت داخلی و خارجی محکوميت يافته اند و همچنين کسانی که عليه نظام جمهوری اسلامی ايران فعاليت و يا تبليغ می کنند حق هيچگونه فعاليت مطبوعاتی و قبول سمت در نشريات را ندارند.»

روزنامه اعتماد در شماره روز يکشنبه ۶ ارديبهشت مصاحبه ای با ابراهيم نبوی منتشر کرده بود که در آن وی با اعلام حمايت از ميرحسين موسوی انتقاداتی را متوجه محمود احمدی نژاد، وارد کرده و از جمله گفته بود که « بعيد می دانم مردم، اصلاح طلبان، ميانه روها و اصولگرايان و حتی اعضای هيئت دولت نهم هم به آقای احمدی نژاد رای بدهند.»

ابراهیم نبوی در این گفت و گو که در ضمیمه روز یکشنبه روزنامه اعتماد منتشر شد، از تمایل خود برای بازگشت به ایران و ادامه فعالیت خود در داخل کشور خبر داده است. وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد نوع برخورد دگر اندیشان مقیم خارج با مساله انتخابات گفته است، مثل کسانی که در ايران زندگی می کنند در مورد انتخابات فکر می کند

نبوی ضمن این که از پیروزی احتمالی اصلاح طلبان در ایران ابراز خوشحالی کرده، تاکید نموده است که در هر صورت به ایران باز می‌گردد:« من حتی اگر اصلاح‌طلبان به قدرت باز نگردند هم به ايران برمی‌گردم. ظاهراً دادگاه برای تيرماه مرا احضار کرده است و من قصد ندارم قاضی عزيزم را معطل بگذارم. اما اگر اصلاح طلبان به قدرت برگردند با خوشحالی بيشتری باز خواهم گشت. من البته يکی از مهم ترين مسائل زندگی‌ام بازگشت به ايران و بازگشت اصلاح‌طلبی و ميانه روی به کشور و قوه مجريه است، اما اينها الزاماً يکی نيستند، يعنی من در هر حال برمی‌گردم، حتی اگر اصلاح طلبان پيروز نشوند. »

ابراهیم نبوی در بخش دیگری از این گفت و گو پیروزی اصلاح طلبان را در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری قطعی دانسته و بر حمایت خود از میرحسین موسوی در این انتخابات تاکید کرده است.

آقای نبوی در اين مصاحبه همچنين برخی از نزديکان آقای احمدی نژاد از جمله غلامحسين الهام سخنگوی دولت، وزير دادگستری که همزمان از شورای نگهبان است و همسر وی فاطمه رجبی را مورد انتقاد قرار داده بود.

همزمان روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نيز با انتشار اطلاعيه ای خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، را به خاطر انتشار متن سخنرانی محمد حسين صفار هرندی، وزیر ارشاد، در قم به « انتشار خبری خلاف واقع و يا حداقل تحريف شده به نقل از وزير ارشاد متهم کرد و ادعا کرد که « ايسنا بار ديگر بسترساز آلوده سازی فضای رسانه‌ای کشور شده است.»

خبرگزاری ايسنا دوم ارديبهشت گزارش داد که صفارهرندی طی سخنانی در همايش بررسی مسائل فرهنگی در دولت نهم که از سوی بسيج دانشجويی پرديس قم برگزار شد، گفته است « هفتاد درصد کتاب‌هايی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت قبل مجوز چاپ گرفته، دارای انحرافات اساسی بوده‌اند،اما اگر کليه‌ی کتاب‌های مشکل‌دار را در دولت فعلی جمع کرده و سرشماری کنند ، به ۲۰ عدد نمی‌رسد.»

اين اظهارات وزير فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی با واکنش تند احمد مسجد جامعی وزير فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی مواجه شد که «آن را توهين صفار هرندی به اصحاب قلم توصيف کرد.»

XS
SM
MD
LG