لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

بخت باز کریکت در میان دختران ایرانی


دختران ورزشکار ايرانی بعد از انقلاب اسلامی، فقط در رشته هايی که امکان پوشش کامل و رعايت حجاب اسلامی در آن امکان پذير است، می توانند در مسابقات برون مرزی شرکت کنند.

به طور مثال، اگر يک بانوی شناگر ايرانی توانايی فروريختن رکورد جهان را داشته باشد، موقعيتی برای حضور در ميادين برون مرزی و ثبت رکورد جديد نخواهد داشت.

در رشته هايی مثل تنيس نيز اگر چه ورزشکارانی مثل ارغوان رضايی مورد تکريم دولت جمهوری اسلامی ايران قرار گرفته و تقديرنامه های دولتی دريافت کرده اند، اما پوشش آن ها در مسابقات برون مرزی، به هيچ وجه مورد تاييد جمهوری اسلامی ايران نيست.

منتقدان می پرسند چگونه واحد های گشت ارشاد در سطح شهرها، چند تار موی بيرون افتاده از روسری زنان را مستحق اخطار، توبيخ و حتی جلب فرد خاطی می دانند، اما متقابلاً ارغوان رضايی که با پوشش مرسوم تنيس دختران در ميادين بين المللی می درخشد را با اعطای تقديرنامه و ملاقات با مقامات دولتی، ستايش می کنند!

در اين بين، ورزش های رزمی از رشته های پرطرفدار بانوان ورزشکار ايرانی است. زيرا از امکان حضور در ميادين بين المللی برخوردار هستند. اگرچه تقريباً تمام رشته های ورزشی و مسابقات بين المللی برای زنان ايران، همراه با حاشيه بوده.

بحث شل حجابی در رقابت های واليبال قهرمانی آسيا، کشف حجاب کاراته کاها در مونيخ و تعويض کلاه با مقنعه در فوتبال المپيک نوجوانان، از ماجراهای جنجالی ورزشکاران زن ايرانی در يکی دو سال اخير بوده اند.

ورزش کريکت نيز با استقبال خوب زنان در شهرهای مختلف ايران مواجه شده است. زيرا پوشش اين رشته ورزشی نيز در حالت طبيعی، چندان ناقض خطوط قرمز جمهوری اسلامی ايران نيست.

با اين حال، گرانی لوازم مرتبط با اين رشته ورزشی، محدوديت در فضاهای مناسب برای تمرينات بانوان کريکت باز، و بالاخره کمبود تماس های بين المللی از جمله بزرگترين موانع پيش روی دختران علاقمند به کريکت در ايران است.

در چهارمين دوره مسابقات کريکت بانوان ايران که اخيراً با حضور ۱۲ تيم برگزار شد، خراسان در ديدار فينال مقابل گلستان به برتری رسيد و به عنوان قهرمانی دست يافت.

در بازی رده‌بندی نيز کرمان به مصاف سيستان و بلوچستان رفت و با نتيجه نزديک ۴۱-۴۰ مقام سومی را از آن خود کرد. حضور تيمی مثل سيستان وبلوچستان در جمع چهار تيم برتر ايران، به وضوح، ميزان علاقمندی استان های مختلف به اين رشته ورزشی را نشان می دهد.

گرچه سال قبل در انتخاب اعضای تيم ملی ايران، به طرز عجيبی تمام دختران سيستان و بلوچستان از ترکيب نهايی خط خوردند و مربی اين تيم در اعتراض به اين ماجرا به خبرگزاری فارس گفت: هفت نفر از اعضای تيم کريکت بانوان اين استان در اردوی تيم ملی بودند، در کمال ناباوری همگی خط خوردند و به آنان گفته شد بازيکنان از قبل انتخاب و مشخص شده‌اند، در سال بعد شما را در تيم ملی انتخاب می ‌کنيم.

اين استان، در کريکت مردان نيز قهرمان بی رقيب ايران است.

غير از سيستان و بلوچستان که همجواری با پاکستان در توسعه کريکت اين استان موثر بوده است، هرمزگان، کرمان، قم، اصفهان، بوشهر، خراسان، گلستان و تهران نيز با استقبال زنان علاقمند به کريکت مواجه شده اند.

در امور اجرايی هم نرگس لقونی نخستين داور زن ايرانی حاضر در رقابت‌های آسيايی کريکت است.

همچنين هاجر سرور مربی تيم ملی ايران که خود پنج سال سابقه بازی در تيم ملی پاکستان را دارد، از سال ۲۰۰۸ مربی تيم ملی پاکستان بوده. او ضمن هدايت تيم ملی ايران، دوره های آموزشی متعددی را در استان های مختلف برگزار کرده است.

اين فدراسيون وقتی سال ۱۳۷۲ فعاليت خود را آغاز کرد، عنوان عجيب فدراسيون "سافت بال، بيس بال، کريکت، چوگو و راگبی" را يدک می کشيد و تحت پوشش گرفتن اين همه رشتی ورزشی برای يک فدراسيون بسيار سخت بود.
امروز اما اين فدراسيون با عنوان راگبی و کريکت فعاليت می کند.
XS
SM
MD
LG