لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

اسرائیل ۱۹۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرد


نخست وزير اسرائيل در ديدار دو هفته پيش خود با رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی قول آزادی اين زندانيان را داده بود.
نخست وزير اسرائيل در ديدار دو هفته پيش خود با رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی قول آزادی اين زندانيان را داده بود.

دولت اهود اولمرت روز دوشنبه ۱۹۹ زندانی امنيتی فلسطينی را از زندان های اسرائيل آزاد کرد.


نخست وزير اسرائيل در ديدار دو هفته پيش خود با رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی قول آزادی اين زندانيان را داده بود.


پس از آن نيز يک کميسيون ويژه وزيران امنيتی اسرائيل فهرست کسانی را که بايد آزاد شوند، تصويب کرد.


در اين ميان، تدارکات گسترده ای درسرزمين های فلسطينی برای استقبال از زندانيان به عمل آمده و پوسترهای آنان برسر در خانه ها و محل های کسب و کار مردم نصب شده است.


محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، خود در صدر هياتی قرار دارد که از زندانيان آزاد شده استقبال خواهد کرد.


از آنجا که اکثر قريب به اتفاق زندانيانی که آزاد شند، وابسته به جنبش فتح هستند و زندانيان وابسته به سازمان اسلام گرای حماس در بين آنها قرار ندارند، سران حماس از اين امر شديدا انتقاد کرده و مدعی شده اند که «هدف اسرائيل از آزاد کردن ۱۹۹ زندانی فلسطينی، ايجاد نفاق در ميان فلسطينيان و تشديد نزاع ميان فتح و حماس است.»


در مدت دو سال و نيم نخست وزيری اهود اولمرت و در نتيجه ديدارهای منظم او با محمود عباس، بيش از يک هزار زندانی امنيتی در چند گروه آزاد شده اند.

اما محمود عباس و ديگر سران تشکيلات خودگردان فلسطينی می گويند که فلسطينيان بايد از آزادی هر يک از زندانيان خود از بازداشتگاه های اسرائيل خرسند باشند و تفاوتی ميان زندانی وابسته به فتح يا حماس وجود ندارد.


از سويی، کميته مقاومت مردمی فلسطين در غزه از اين امر ابراز خشنودی کرد و آقای عباس را برای متقاعد کردن اهود اولمرت به آزادی اين گروه چشمگير از زندانيان مورد تقدير قرار داد.


در همين حال، شماری از خانواده های زندانيان فلسطينی اهل شهر نابلس روز يکشنبه در اين شهر اجتماع کردند و خواهان آن شدند که بستگان آنها نيز آزاد شوند.


آزادشدگان با کاروانی از اتوبوس های اسرائيلی به مبادی کرانه باختری انتقال يافتند و به نيروهای تشکيلات خودگردانی تحويل داده شدند.


پس از آن، آزاد شدگان برای مراسم رسمی استقبال در رام الله منتقل شدند.


در مدت دو سال و نيم نخست وزيری اهود اولمرت و در نتيجه ديدارهای منظم او با محمود عباس، بيش از يک هزار زندانی امنيتی در چند گروه آزاد شده اند. اسرائيل هر بار تاکيد کرده است که اين اقدام را به عنوان «حسن نيت» در قبال محمود عباس و ميانه روهای فلسطينی انجام می دهد. در دوره های پيشين، اقليتی از آزادشدگان وابسته به حماس و از اهالی غزه بودند.


بر اساس گزارش ها، در ميان کسانی که از زندان های اسرائيل آزاد خواهند شد، دو زندانی سرشناس ديده می شوند. در نابلس، بيشترين انتظار برای آزادی «وداد التاعبا» زندانی ۷۸ ساله و قديمی ترين زندانی امنيتی فلسطينی است.


وداد التاعبا به جرم قتل يک زن اسرائيلی از ۳۱ سال پيش در زندان برده است.


او در سال ۱۹۷۷ مرتکب اين قتل شد و مسووليت آن را به عهده گرفت. به همين دليل، وی به يک قهرمان در ميان فلسطينيان تبديل شده است.


همراه با او، ابراهيم ابوعلی نيز که او هم به خاطر ارتکاب قتل بازداشت شده بود، آزاد می شود.


آزادی اين دو زندانی فلسطينی در شرايطی صورت می گيرد که دولت اسرائيل در گذشته با آزاد کردن زندانيانی که می گفت «دستشان به خون مردم اسرائيل آلوده شده است» به شدت مخالفت می کرد.


فلسطینیان در انتظار آزادی «وداد التاعبا» زندانی ۷۸ ساله و قديمی ترين زندانی امنيتی فلسطينی هستند.

در اين حال، ساير زندانيانی که روز دوشنبه آزاد می شوند، به طور مستقيم مرتکب قتل نشده اند، اما عضو سازمان های مسلح فلسطينی بوده اند که بعد از سال ۲۰۰۰ ميلادی دستگيرشده اند.


فلسطينيان می گويند شمار زندانيان آنها در بازداشتگاه های اسرائيل ۱۱ هزار نفر است. اسرائيل تاکيد دارد که بسياری ازآنها به اتهام بزهکاری دستگير شده اند و نمی توان همه آنها را زندانی امنيتی دانست.


در ميان زندانيان، شماری از نوجوانان زير ۱۸ سال که برخی از آنها برای انجام عمليات بمب گذاری انتحاری ازسوی سازمان های مختلف بسيج شده بودند، ديده می شوند.


همزمانی آزادی زندانيان فلسطينی با سفر رايس


آزادی ۱۹۹ زندانی امنيتی فلسطينی و آئين های جشن درکرانه باختری رود اردن با سفر کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، به اسرائيل و رام الله همزمان می شود.


اين سفر، هجدهمين بار سفر خانم رايس در دوسال اخير به منطقه خاورميانه است.


عليرغم بدبينی های دو طرف اسرائيلی وفلسطينی نسبت به حصول توافق صلح نهايی تا پيش از آنکه جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، کاخ سفيد را در پايان سال جاری ترک کند، خانم رايس برای تنظيم معاهده ای که بتواند آن را به عنوان يک پيروزی مهم در دوران رياست جمهوری بوش معرفی کند، تلاش می نمايد.


اين در شرايطی است که بنا به ارزيابی خبرگزاری فرانسه، پيشرفت چندانی در يکسال و اندی مذاکرات صلح نهايی ميان اسرائيل و فلسطينيان حاصل نشده و درحالی که چهارماه بيشتر به رياست جمهوری آقای بوش باقی نمانده، شکاف دوطرف درباره مسائل اساسی بسيارعميق است.


XS
SM
MD
LG