لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

« تحریم ها علیه ایران تشدید می شود»


علی اکبر ولايتی، مشاورارشد بين الملل رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته، در سفر به مسکو، پيام محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، را به ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، تحويل داد.
علی اکبر ولايتی، مشاورارشد بين الملل رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته، در سفر به مسکو، پيام محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، را به ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، تحويل داد.

علی اکبر ولايتی، مشاورارشد بين الملل رهبر جمهوری اسلامی، هفته گذشته، در سفر به مسکو، پيام محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی ايران، را به ولاديمير پوتين، رئيس جمهوری روسيه، تحويل داد.


وی شنبه شب ۲۱ بهمن، در گفت و گويی با تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی اظهار داشت: «اين پيام صرفا در مورد مساله هسته ای ايران نبود».


مشاور ارشد رهبر جمهوری اسلامی افزود: «اين پيام فراتر، جامع تر و عميق تر از بحث هسته ای بود».


دکتر رجب صفراف، مشاور ریيس مجلس دومای روسيه، و ریيس مرکز مطالعات ايران معاصر، در همين ارتباط، به راديو فردا گفت: سفر مشاوربين الملل رهبر جمهوری اسلامی به مسکو، تاکيد دوباره ای از سوی رهبری جمهوری اسلامی بر اهميت مناسبات ايران و روسيه بوده است.


وی افزود: مهمتر از اين موضوع، حمايت ايران از پيشنهاد روسيه برای ايجاد يک سيستم امنيتی منطقه ای بود. اين حمايت در هنگام اعمال فشار های آمريکا و حضور نظامی اش در منطقه، و نيز گسترش دامنه ناتو در اروپا، می تواند برای رهبری روسيه بسيار مهم باشد.


به گفته مشاور ریيس مجلس دومای روسيه، يکی ديگر از محورهای پيام ايران به ریيس جمهوری روسيه، تشکيل سازمانی از کشورهای توليدکننده گازبود. تحقق اين موضوع توسط روسيه، ايران و ديگر توليد کنندگان گاز در جهان می تواند قدرت روسيه در جهان افزايش دهد. ضمن اينکه تشکيل چنين سازمانی به فروش قابل قبول گاز کمک خواهد کرد.


بر اساس گزارش رسانه ها، محور مهم پيام جمهوری اسلامی به ریيس جمهوری روسيه، برنامه اتمی تهران بود.


درهمين ارتباط، علی اکبر ولايتی در مورد اين پيام گفت: «ما اصولا در برخورد با طرف های خارجی، بر حق مسلم ايران در برخورداری از انرژی صلح آميز هسته ای و غني سازی تاکيد داريم و اين جزء حقوق غيرقابل معامله و خطوط قرمز ماست».


در همين خصوص، دکتر رجب صفراف درپاسخ به اين پرسش که با توجه به پيام رهبری ايران برای ریيس جمهوری روسيه، بحران اتمی جمهوری اسلامی، تا چه اندازه از راه مسالمت آميز قابل حل است، گفت: «روسيه پيشنهاد مشخصی برای حل مسالمت آميز بحران اتمی ايران دارد. بر اساس اين پيشنهاد، ايران بايد برای مدتی، غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، و از سوی ديگر، تحريم های وضع شده توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد، متوقف شود. روسيه در پيشنهاد خود، خواستار ازسرگيری مذاکرات نيز شده است.»


به گفته وی، در اين ميان، «با توجه به پيشنهاد رهبری جمهوری اسلامی به روسيه برای بر عهده گرفتن نقش فعال تر در بحران اتمی ايران، مسکو در چهارچوب قوانين بين الملل عمل خواهد کرد. روسيه خواستار آن است، که پرونده و بحران اتمی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، حل و فصل شود. ضمن آنکه طرفدار صدور تحريم های بيشتر عليه ايران نيست».


ریيس مرکز مطالعات ايران معاصر اعتقاد دارد با توجه به فرصت کمی که تا پايان مهلت شورای امنيت سازمان ملل متحد باقی مانده است، ايران نخواهد توانست شرايط مورد نظر شورای امنيت را برآورده کند. بنابراين، بايد در انتظار پيشنهاد تحريم های شديدتر عليه ايران از سوی آمريکا بود تا بدين وسيله، تهران وادار به توقف برنامه اتمی اش شود.


در ارتباط با اين موضوع، مشاور ارشد بين الملل رهبر جمهوری اسلامی گفت: «محذورات روسيه را مي دانيم، ولی توقعات ما نيز پابرجاست. انتظار ما اين است که با توجه به همکاری بسيار خوب و تاريخی دو کشور، مسکو حداکثر تلاش خود را برای جلوگيری از تصويب قطعنامه ديگری عليه ايران به عمل آورد.»


اين در حاليست که به گفته مشاور ریيس مجلس دومای روسيه، «متاسفانه، اقدامات تهران به سياست آمريکا درتشديد تحريم های ايران کمک می کند.»


در همين حال، ولاديمير پوتين، تنها دوروز پس از دريافت پيام تهران، در کنفرانس امنيتی مونيخ، با اشاره به بحران هسته ای جمهوری اسلامی ايران گفت: «برای من روشن نيست که چرا ايران به همه سوال های آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای خود، به طور کامل و سازنده، پاسخ نمی دهد.»


سخنانی که به گفته تحليلگران، نشاندهنده نارضايتي روسيه از مواضع جمهوری اسلامی به حساب می آيد.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG