لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۹

آذربایجان: به زودی توقیف محموله اتمی ایران پایان می یابد


آقای عظیموف می گوید که اسناد لازم در باره محموله اتمی ایران تحویل جمهوری آذربایجان شده است.
آقای عظیموف می گوید که اسناد لازم در باره محموله اتمی ایران تحویل جمهوری آذربایجان شده است.

يک مقام جمهوری آذربايجان اعلام کرد که این کشور به زودی به توقیف محموله ارسالی روسيه برای نيروگاه اتمی بوشهر که توسط اين کشور ضبط شده است پایان می دهد.


آراز عظيم اف، معاون وزير امور خارجه جمهوری آذربايجان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «اين موضوع در آينده نزديک حل و فصل خواهد شد.»


وی گفت: «مسئولان شرکت سازنده نيروگاه اتمی بوشهر تمام اسناد لازم مربوط به محموله ارسالی عايق های حرارتی را به مقام های آذربايجان تحويل داده اند.»


آذربايجان روز ۲۹ مارس اعلام کرد که کاميون های حامل «عايق های حرارتی» در نزديکی مرز با ايران را توقيف کرده است.


حاضر ابراهيم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربايجان، گفته بود: «ماموران گمرگ اين کشور مانع از عبور اين محموله از مرز آستارا شده اند تا اطمينان حاصل کنند که صدور اين محموله، مغاير قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل، نيست.»


وی افزود که عبور اين محموله از مرز نياز به مجوز دولت دارد.



سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت گفته است که دليل اقدام جمهوری آذربايجان را درک نمی کند زيرا که «اين محموله کاملا بازرسی شده و ناقض تحريم های بين المللی عليه ايران نيست.»

اين در حالی است که سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت گفته است که دليل اقدام جمهوری آذربايجان را درک نمی کند زيرا که «اين محموله کاملا بازرسی شده و ناقض تحريم های بين المللی عليه ايران نيست.»


جمهوری اسلامی ايران و روسيه قرار دادی به ارزش بيش از يک ميليارد دلار با يکديگر منعقد کرده اند که بر اساس آن مسکو متعهد شده است کار ساختمان و نصب تجهيزات نخستين نيروگاه اتمی ايران را در بوشهر به پايان برساند .


ابن پروژه در مقاطعی از دو سال اخير به دليل آنچه که عدم پرداخت اقساط هزينه های ساخت آن از سوی تهران عنوان شده است به حال تعطيل درآمد.


روسيه آخرين محموله سوخت هسته ای را در ماه ژانويه به ايران تحويل داد و مقامات ايرانی ابراز اميدواری کردند که اين نيروگاه در تابستان سال جاری آغاز به کار کند.


اما روسيه قول داده است که اگر اقساط هزينه های مربوط به اين پروژه از سوی ايران به طور مرتب پرداخت شود احتمال دارد تا پايان سال جاری ميلادی کار بهره برداری از آن آغاز شود.


آمريکا در ابتدا مخالف ساختن نيروگاه بوشهر بود ولی پس از آنکه ايران قبول کرد که سوخت مصرف شده اتمی را به روسيه بازگرداند موضع خود را در اين مورد تغيير داد و نامی از اين نيروگاه در قطعنامه های تحريمی سازمان عليه ايران نيامده است.


جمهوری اسلامی ايران در سال های اخير به دليل برنامه هسته ای خود تحت فشارها و تحريم های بين المللی قرار گرفته است و کشورهای غربی اظهار نگرانی می کنند که اين کشور بدنبال ساخت بمب اتمی باشد. ولی تهران اين ادعاها را رد کرد و برنامه خود را صلح آميز دانسته است.


XS
SM
MD
LG