لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

احمدی‌نژاد برای شرکت در کنفرانس ان‌پی‌تی از آمریکا تقاضای روادید کرد


محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، به قصد حضور در کنفرانس بازبينی معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی در نیویورک از آمریکا تقاضای روادید کرده است. این کنفرانس با ميزبانی سازمان ملل از ۱۳ اردیبهشت تا ۷ خردادماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، روز چهارشنبه اعلام کرد درخواست صدور رواديد برای محمود احمدی‌نژاد و هيئت ایرانی همراه او در کشور سوئيس ثبت شده و به احتمال زياد با آن موافقت خواهد شد.

آقای کرولی گفت: «آمريکا به عنوان ميزبان مقر سازمان ملل متحد مسئوليت‌هايی دارد و هر مقام رسمی خارجی به طور معمول می‌تواند رواديد ورود به خاک آمريکا را دريافت کند.»

اين در حالی است که آمريکا و متحدان غربی این کشور ايران را متهم می‌کنند که در پی دستيابی به بمب اتمی است که از موارد نقض معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی، محسوب می‌شود. ايران با رد اين اتهام می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.

کنفرانس بازبينی معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی از سوم ماه مه، دوشنبه آينده، شروع می‌شود و نزديک به يک ماه، تا ۲۸ ماه مه، هفتم خردادماه، ادامه خواهد داشت.

گزارش‌ها حاکی است که قرار بوده هيات ايرانی به سرپرستی وزير خارجه جمهوری اسلامی، منوچهر متکی، در اين کنفرانس حضور داشته باشد.

اين کنفرانس همکاری در زمینه منع گسترش سلاح های هسته‌ای و مرزهای تقويت معاهده ان‌پی‌تی را بررسی کرده و مورد بازبينی قرار می‌دهد. هدف از معاهده ان‌پی‌تی جلوگيری از گسترش سلاح‌های اتمی و تشويق راه‌هايی برای از بين بردن سلاح‌های اتمی موجود در دنیاست.

هيات نمايندگی آمريکا به سرپرستی وزير خارجه ايالات متحده، هيلاری کلينتون، در اين کنفرانس حضور خواهد داشت. در فهرست آخرين برنامه اعلام شده از این کنفرانس، خانم کلينتون پنجمين سخنران مراسم افتتاحيه و آقای متکی هفتمين سخنران اين مراسم در بعدازظهر دوشنبه هفته آينده معرفی شده‌اند.

به گفته مقامات رسمی سازمان ملل، حال که قرار است آقای احمدی‌نژاد در اين کنفرانس حاضر شود، او مقام ارشد هيات شرکت‌کننده ایرانی محسوب شده و مشخص نيست که آيا برنامه تغيير کرده و او به جای آقای متکی و برای پاسخ دادن به سخنرانی خانم کلينتون حاضر می‌شود يا کماکان برنامه به صورت قبل دنبال خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید محمود احمدی‌نژاد در صورت سخنرانی در این کنفرانس از این فرصت برای حمله به اسرائیل استفاده خواهد کرد.

اسرائیل به همراه کشورهای هند، پاکستان و کره شمالی تاکنون از امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پی‌تی، سر باز زده است.

در همین زمینه بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، که ميزبانی اين کنفرانس را بر عهده دارد گفته است: «اگر آقای احمدی‌نژاد پيشنهادهای سازنده و خوبی برای حل مسئله اتمی ايران داشته باشد کمک خوبی خواهد بود.»

با اين حال دبيرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت هنوز از اين که ايران چه موضعی خواهد گرفت بی‌خبر است. بان کی مون از تهران خواست به سر میز گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بازگردد و همکاری کاملی با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

آمريکا، فرانسه، بريتانيا، چين و روسيه، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل، به همراه آلمان، موسوم به گروه ۵+۱، نزدیک به دو ماه است که در شورای امنيت سازمان ملل و همین طور در پایتخت‌های خود مشغول مذاکره و رايزنی در مورد دور چهارم تحريم‌های ايران هستند.
XS
SM
MD
LG