لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

آمريکا: تلاش ديپلماتيک ايران برای متوقف کردن اقدامات در شورای امنيت است


وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون.
وزیر خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون.
هيلاری کلينتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت وگوی تلفنی با وزير خارجه ترکيه گفته است: ايران حاضر به پذیرش خواسته های بين المللی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش، نيست و بدون این که قدمی در راستای رفع نگرانی های جهانی از برنامه هسته ایش بردارد، تلاش دیپلماتیک برای توقف اقدامات شورای امنیت را در پیش گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید در گفت وگوی تلفنی خانم کلينتون با وزیر امور خارجه ترکیه وی همچنين گفته است: تهران يا بايد به سرعت عقبگرد کرده و همکاری کند يا اين که با مجازات های تازه روبرو شود.

قراربود وزير خارجه ترکيه در گفت وگويی تلفنی، نظر واشينگتن درباره حضور ترکيه در مذاکرات برزيل با تهران را جويا شود. احمد داوود اغلو پيشتر گفته بود هرگونه حضور ترکيه، بستگی به نتيجه رايزنی ها با مقامات تهران وغرب و گفت وگوی تلفنی با هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، که قرار است انجام شود، دارد.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا می گوید: خانم کلينتون در گفت وگوی تلفنی با وزير خارجه ترکيه تاکيد کرد:« به نظر ما (آمريکا) ديپلماسی اخير ايران تلاشی است برای توقف تلاش های شورای امنيت بدون اين که به نگرانی های جهانی از برنامه اتمی (ايران) قدمی بردارد.»

آقای کراولی به خبرنگاران گفت:«هيچ چيز جديدی ديده نمی شود و هيچ نکته دلگرم کننده ای در بيانيه های جديد ايران وجودندارد. مسووليت ها به عهده ايران است و جدی نبودن ايران درباره گفت وگوها اين نياز را ايجاد می کند که ما تلاش ها را بيشتر کرده و فشارها را افزايش دهيم.»

به گزارش آسوشيتد پرس، مقامات آمريکايی فکر می کنند ايران با دعوت از رييس جمهوری برزيل به تهران و تبديل آن به مذاکراتی گسترده تر، تلاش می کند تا توجه ها را از خودداری اش از تعليق غنی سازی اورانيوم که ممکن است به ساخت بمب اتمی منتهی شود، منحرف کند.

يک مقام رسمی آمريکا گفته سفر آقای دا سيلوا به تهران، نشانه به پايان رسيدن تلاش ها برای دعوت ايران به گفت وگو خواهد بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد رييس جمهوری برزيل لولا دا سيلوا و رييس جمهوری ترکيه، عبدالله گل قرار است اين هفته به تهران می آيند و همچنين قرار است ايران ميزبان کنفرانسی موسوم به گروه ۱۵ کشور در حال توسعه باشد.

همچنين وزارت خارجه ايران گفته برزيل و ترکيه پيشنهاد تازه ای درباره مبادله سوخت اتمی عرضه کرده اند که تلاش آمريکا برای اعمال تحريم ها بر ايران را بی اثر می کند.

از زمان پيشنهاد مبادله سوخت اتمی در برابر خروج اورانيوم کمتر غنی شده از ايران، جمهوری اسلامی چند پيشنهاد داده که مورد قبول غرب واقع نشده است. پيشنهاد اوليه گفته بود اورانيوم کمتر غنی شده ايران به روسيه رفته و پس از غنی سازی بيشتر، در فرانسه به ميله سوختی تبديل شده و به ايران بازگردانده شود. تهران اين پيشنهاد را نپذيرفت.

جمهوری اسلامی تلاش های ديپلماتيک خود را متوجه ترکيه و برزيل، دو کشور عضو غيردائم شورای امنيت کرده تا از تصويب قطعنامه چهارم عليه ايران جلوگيری کند. برزيل و ترکيه گفته اند تلاش هايی برای طراحی و ساخت پيشنهادی جديد در زمينه مبادله سوخت اتمی را آغاز کرده اند.

قرار است لولا دا سيلوا رييس جمهوری برزيل روزهای يکشنبه و دوشنبه اين هفته به تهران سفر کند. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته بود رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه هم همزمان با اين سفر به تهران می آيد.

وزير خارجه ترکيه اين سفر منوط به مذاکرات با ايران و غرب خوانده بود که مشخص نيست با توجه به موضعی که خانم کلينتون در اين گفت وگوی تلفنی اتخاذ کرده، اين سفر انجام می شود يا سفری از سوی مقامات عالی ترکيه به ايران در کار نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG