لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

کلینتون: آمریکا حتی پس از خروج نیروهای نظامی، از افغانستان حمایت می کند


هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی.
هیلاری کلینتون در کنفرانس خبری مشترک با حامد کرزی.
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا روز سه شنبه در واشينگتن تاکيد کرد ايالات متحده حتی پس از خروج کامل سربازان آمريکايی از افغانستان از این کشور حمايت خواهد کرد.

آقای کرزی که قرار است فردا چهارشنبه، با باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا ديدار کند، روز سه شنبه در وزارت خارجه آمريکا با خانم کلينتون ديدار کرد و دو طرف راه های مبارزه با شورش و ناآرامی های طالبان را بررسی کردند.

به گزارش آسوشيتدپرس، روابط واشينگتن با دولت مرکزی کابل در ماه های اخير شاهد چالش ها و تنش هايی بوده و قرار است در جريان اين ديدار، ترميم هايی صورت گرفته و حمايت ها مورد تاکيد دوباره قرار گيرد.

دولت اوباما پيشتر دولت مرکزی کابل را در مواردی چون فساد مالی و قاچاق مواد مخدر مورد انتقاد قرار داده و دولت کرزی هم واشينگتن را به کم کاری در حمايت از افغانستان متهم کرده بود.

در ابتدای کنفرانس خبری مشترک خانم کلينتون و آقای کرزی، دو طرف تاييد کردند اختلافات پيش آمده باعث شده وضعيت ثبات در افغانستان و هشت سال پس از سرنگونی طالبان، هنوز با مشکل روبرو باشد.

خانم کلينتون گفت:«توانايی اختلاف داشتن بر سر مسائل برای هر دو کشور و ملت مهم است و مانعی بر سر رسيدن به اهداف و انگيزه هايمان نيست، که بيشتر نشانه گفت وگوی معنادار و درصد اعتمادی است که برای هر رابطه همکاری استراتژيکی، ضروری است.»

آقای کرزی هم گفت:«خيلی طبيعی است که دو طرف از ديدگاه خود و حتی در حالی که در حال همکاری باهم هستند، مسائل را متفاوت ببينند. ما به عنوان يک دولت بالغ و کامل، با دولت واشينگتن همکاری می کنيم هرچند تفاوت هايی هم پيش می آيد.»

رييس جمهوری افغانستان از بيمارستان نظامی آمريکا که پذيرای سربازان زخمی و آسيب ديده آمريکايی است، ديدار کرده و از تلاش سربازان آمريکايی، قدردانی کرد.

آقای کرزی قرار است روز جمعه اين هفته به قرارگاه نظامی فورت هود در ايالت کنتاکی رفته و مذاکرات گسترده تری درباره استراتژی عمليات نظامی در افغانستان، داشته باشد.

آسوشيتد پرس گزارش داده تلاش خانم کلينتون نشان می دهد آمريکا ترديد مردم افغان را درک کرده و قرار نيست پس از پايان عمليات نظامی، اين کشور را به حال خود رها کند. وزيرخارجه آمريکا گفت:«ما مردم افغان را تنها نخواهيم گذاشت و تعهد ما در آينده و تا مدتی طولانی به قوت خود باقی خواهد بود.»

هيلاری کلينتون همچنين وضعيت بهبود در افغانستان را مورد تقدير قرار داد و گفت:«ما کماکان از راه دشوار پيش رو در افغانستان باخبريم اما نبايد از دستاوردهای امروز هم بگذريم. در افغانستان امروز، جامعه مدنی در حال پيشرفت است، مطبوعات آزاد وجود دارد و بيش از ۱۵۰ شبکه راديويی و ۲۳ شبکه تلويزيونی فعاليت می کنند. هفت سال پيش حدود ۸۰ هزار خط تلفن موبايل در افغانستان بود که امروز به ۱۰ ميليون رسيده است. همچنين وضعيت بهداشت درمانی بهتر شده و در بخش آموزش هم، از ۹۰۰ هزار دانشجو در سرتاسر افغانستان در زمان طالبان، امروز شش ميليون دانشجو در حال تحصيل هستند که دو ميليون از آنها، زنان هستند.»

ديدار روز سه شنبه هم بر امور سياسی و هم بر امور نظامی تمرکز داشت و دو طرف به طور خاص، بر روی يک استراتژی سياسی جامع که بتواند آشتی ملی ميان طرف های متخاصم را دولت افغانستان از جمله طالبان را فراهم کند، بررسی کردند.
XS
SM
MD
LG