لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

وزير اقتصاد: يارانه ها تا اوايل آبان ماه به حساب همه استانها واريز می شود


شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت جمهوری اسلامی ایران
شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد و دارایی دولت جمهوری اسلامی ایران
شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد و دارايی ايران خبر داد تا پايان مهرماه و يا چند روز بعد از آن يارانه تمامی استان ها قرار است واريز شود ولی جزييات بيشتر را به تدريج مسئولان اعلام می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزير اقتصاد گفته که قرار است تمهيدهايی انديشيده شود که کالاهايی که مشمول طرح هدفمند کردن يارانه ها نيستند، با افزايش قيمت مواجه نشوند. وی همچنين گفته که وزارت بازرگانی هم برای مقابله با برخی مشکلات احتمالی در مورد کالاهای اساسی ذخيره سازی مناسبی کرده که در صورت نياز عرضه خواهد شد.

وی همچنين افزود: «بحث هدفمندی يارانه ها صد در صد اقشار را درگير کرده و بايد تلاش کنيم با همراه کردن تمامی اقشار جامعه اجرا شود چرا که در غير اين صورت موفق نخواهد بود.»

وزير اقتصاد دولت دهم گفت: «امروز در رسانه ها قلم ها و صداهايی را نياز داريم که ضرورت ها و فوايد طرح هدفمندی يارانه ها را به گوش مردم برسانند نه اينکه آنچه خود در ذهن می پرورانند قلم بزنند.»

پرداخت يارانه ها در استان های گيلان، سيستان و بلوچستان و ايلام

بهروز مرادی، مدير عامل سازمان هدفمند سازی يارانه ها هم گفته که واريز يارانه علی الحساب يک و نيم ميليون خانوار در استانهای گيلان، سيستان و بلوچستان و ايلام از بامداد روز پنجشنبه آغاز شده است.

آقای مردای گفت: «اين يارانه نقدی تا ساعت آخرين ساعات روز پنجشنبه، در حساب همه افرادی که در طرح هدفمند سازی يارانه ها ثبت نام و شماره حساب خود را به سايت «رفاهی دات آی آر» اعلام کرده اند، واريز می شود.

وی همچنين پرداخت علی الحساب يارانه خانوارهای اين سه استان به ازای هر نفر را ۸۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «در مجموع سه هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال به حساب سرپرستان خانوار سه استان يادشده واريز می شود.»

توزيع يارانه‌های مستقيم از روز ۲۷ مهرماه، با پرداخت سرانه ۸۱ هزار تومان يارانه نقدی در سه استان شمال شرق کشور آغاز شده بود و روز پنجشنبه در سه استان ديگر ادامه يافت.

صادق محصولی، وزير رفاه گفته بود در حال حاضر کسی اجازه برداشت از اين پرداختی ها را ندارد و پس از تعديل قيمت حامل‌های انرژی، اجازه برداشت صادر می شود.

«به دشمن اجازه سوءاستفاده نمی دهيم»

علی عبداللهی، معاون امنيتی و انتظامی وزير کشور هم روز پنجشنبه تهديد کرده که «به دشمن، اجازه سوءاستفاده از اجرای اين طرح را نخواهيم داد.»

اين چندمين باری است که مسئولان امنيتی پيش از وقوع هرگونه ناآرامی، نسبت به وقوع آن در مورد طرح هدفمند کردن يارانه ها (سوبسيدها) هشدار می دهند. پيشتر اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی هم گفته بود پليس قصد ندارد در جريان اجرای اين طرح، «غافلگير» شود.

اشاره آقای احمدی مقدم، به حوادث تيرماه سال ۱۳۸۶ است که پس از اطلاعيه شورای اطلاع رسانی دولت در خصوص آغاز سهميه بندی بنزين، تهران و برخی ديگر از شهرهای ايران به صحنه درگيری مردم با نيروهای يگان ويژه و لباس شخصی ها تبديل شد.

در آن زمان در پايتخت ايران، مردم خشمگين به پمپ بنزين ها هجوم بردند و چندين پمپ بنزين را در تهران و اسلامشهر به آتش کشيدند، اتوبان های نيايش و رسالت را بستند، و عليه برخی از مقامات، از جمله محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، شعار دادند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی هم پیشتر نسبت به هرگونه اخلال در انجام طرح هدفمند کردن یارانه ها، هشدار داده بود.

کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی پیشتر نسبت به اجرای این طرح هشدار داده بودند و آن را عاملی برای افزایش ناگهانی تورم خوانده بودند. محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: «هدفمند کردن يارانه‌ها بهترين فرصت است که مجموعه اقتصادی ما از تنبلی ۱۵۰ ساله خود به طور کامل رها شود.»

وی افزود: «ما به نحوی طراحی کرده‌ايم که نه تنها آسيبی وارد نمی‌شود بلکه يک نوسازی صنعتی نيز در کشور با اجرای اين قانون ايجاد می‌شود.»
XS
SM
MD
LG