لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۲

اتحاديه اروپا: چين با تحريم ها علیه ايران همکاری کند


کاترین اشتون (چپ)، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه چین
کاترین اشتون (چپ)، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با وزیر خارجه چین
اتحاديه اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که از چين انتظار دارد در تحريم های ايران همکاری کند و با خروج شرکت های اروپايی از ایران، جای خالی آنها را پر نکند.

به گزارش آسوشيتد پرس، خانم کاترين اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که در چين به سر می برد، به خبرنگاران گفت:«پيام من واضح و صريح است. ما انتظار نداريم شرکت های چينی خلاء به وجود آمده را پر کنند و به جای آن درک کنند و بفهمند که اين تحريم ها مهم است.»

رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که اين پيام را به طور شفاف در گفت وگوهايش با «يانگ ژيچی» وزير خارجه چين مطرح کرده است.

چين هم نياز گسترده ای به واردات انرژی دارد و هم اين که روابط تجاری زيادی با ايران دارد و مقامات آمريکايی پيشتر هشدار داده بودند چين در حال پر کردن خلاء تحريم ها بر ايران است.

آمريکا و غرب، ايران را متهم می کنند که در پوشش فعاليت های هسته ای، درحال تلاش برای دستيابی به بمب اتمی است. تهران اين اتهام را رد کرده و می گويد به دنبال توليد برق است.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون شش قطعنامه (چهار قطعنامه تحريمی) عليه ايران صادر کرده و از ايران خواست غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

مقامات ارشد آمريکايی در هفته های گذشته با سفر به چين، ژاپن، کره جنوبی و امارت متحده عربی درخواست ها برای همکاری با تحريم های شورای امنيت عليه ايران را مطرح کردند.

آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم های جداگانه و بيشتری عليه ايران تصويب کرده اند که با مخالفت چين همراه شده است.

خانم اشتون خبر داد که وزير خارجه دعوت به شرکت در نشستی با حضور وزيران خارجه بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و آمريکا را که به ميزبانی خانم اشتون در شورای عمومی سازمان ملل برگزار می شود، پذيرفته است.

چين در برابر فشارهای آمريکا در مورد تجارت با ايران گفته که سطح روابط «نرمال و عادی» با ايران دارد که خطری برای منافع جامعه جهانی، ندارد.

سطح روابط ايران و چين در سال گذشته به ۳۶.۵ ميليارد دلار رسيد. ايران تامين کننده حدود ۱۱ درصد از انرژی مورد نياز چين است و شرکت های چينی حضور گسترده ای در پروژه های راهسازی، پل سازی و ساخت نيروگاه در ايران دارند.
XS
SM
MD
LG