لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

وزیر دفاع آمریکا از ترکیه خواست عملیاتش را کوتاه کند


آنکارا می گويد که شورشیان از رشته کوه های شمال عراق به عنوان پايگاهی برای آموزش نيروهای خود و همچنين، فرستادن تيم های عملياتی به داخل ترکيه استفاده می کند.(عکس: AFP)
آنکارا می گويد که شورشیان از رشته کوه های شمال عراق به عنوان پايگاهی برای آموزش نيروهای خود و همچنين، فرستادن تيم های عملياتی به داخل ترکيه استفاده می کند.(عکس: AFP)

رابرت گیتس، وزير دفاع آمريکا در جریان سفر به ترکيه که روز چهارشنبه آغاز شد از دولت اين کشور خواست تا عمليات خود عليه شورشیان کرد پ کا کا را کوتاه کند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای گيتس گفت که عمليات عليه کردهای پ کا کا بايد کوتاه، دقيق و متمرکز باشد.


او در ملاقات با وجدی گونول، وزير دفاع ترکيه همچنين گفت: «دولت عراق خواستار پايان سريع عمليات ترکيه شده است.»


وزیر دفاع آمریکا تاکيد کرد که عمليات نظامی ترکيه نبايد بيش از يک يا دو هفته طول بکشد.


هزاران سرباز ترکيه هفته گذشته در يک عمليات تهاجمی عليه نيروها جدايی طلب کرد ترکيه، پ. کا.کا، وارد شمال عراق شدند.


آنکارا می گويد که شورشیان از رشته کوه های شمال عراق به عنوان پايگاهی برای آموزش نيروهای خود و همچنين، فرستادن تيم های عملياتی به داخل ترکيه استفاده می کند.


وزير دفاع آمريکا، در ديدار خود با وزير دفاع ترکيه از اين کشور درخواست کرده است که نگرانی های اقتصادی و اجتماعی کردهای ترکيه که همواره از محدوديت های فرهنگی و فقر شکايت دارند را مورد توجه قرار دهد.


او به همتای ترک خود گفت: «عمليات نظامی، به تنهايی نمي تواند به اين تهديد تروريستی خاتمه دهد، همزمان بايد تلاش های غير نظامی هم آغاز شود.»


  • «همکاری های اطلاعاتی آمريکا و ترکيه، حتی در صورت خارج نشدن نيروهای آن کشور از شمال عراق، متوقف نخواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت.»
رابرت گیتس

به گفته وی، «در ديدارش با وزير دفاع ترکيه، برنامه زمان بندی مشخصی برای خارج شدن نيروهای ترکيه از شمال عراق مطرح نشده است.»


آقای گيتس همچنين گفت که همکاری های اطلاعاتی آمريکا و ترکيه، حتی در صورت خارج نشدن نيروهای آن کشور از شمال عراق، متوقف نخواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت.


کردهای شورشی خواستار خودمختاری کردهای جنوب شرقی ترکيه هستند و از سال ۱۹۸۴ وارد مبارزه مسلحانه عليه دولت ترکيه شده اند.


کردها در منطقه ای ميان مرزهای ايران، عراق، ترکيه و ارمنستان تمرکز دارند. آنها پس از پايان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراطوری عثمانی، قول تشکيل يک دولت خودمختار را از فاتحان جنگ گرفتند.


اما چندی بعد، مصطفی کمال پاشا، مشهور به آتاتورک موفق شد با مذاکره با فاتحان جنگ، مرزهای ترکيه را تا حد کنونی گسترش دهد و از استقلال کردها جلوگيری کند.


حزب کارگران کرد ترکيه، پ. کا.کا.، که در سال ۱۹۷۸ به عنوان يک گروه شورشی با گرايش های مارکسيستی – لنينيستی تاسيس شد، مبارزه مسلحانه برای ايجاد يک سرزمين کردنشين در جنوب شرقی ترکيه را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد.


مقامات ترکيه اين گروه را متهم می کنند که از سال ۱۹۸۴ تاکنون موجب مرگ نزديک به ۳۰ هزار نفر در اين کشور شده است.


روابط ترکيه با شورشيان کرد پ ک ک، اوايل زمستان امسال به شدت دچار تنش شد و ترکيه شمار نيروهای ارتش خود را در مرزهای شمال عراق افزايش داد و حملات محدودی عليه پ ک ک انجام داد.


ارتش ترکيه در تاريخ ۲۱ فوريه، يک هفته پيش از مرزهای عراق گذشت و به شورشيان کرد در کوه های شمال عراق حمله کرد.


درگيری ادامه دارد


با ادامه درگيری ها، يک ژنرال ترکيه اعلام کرد که در جريان درگيری های سنگين نيمه شب سه شنبه و روز چهارشنبه، نيروهای نظامی اين کشور دستکم ۷۷ نفر ديگر از نيروهای حزب کارگران کردستان، پ.کا.کا، را کشته اند.


بر اساس آمار ارائه شده توسط ارتش ترکيه، تاکنون بيش از ۲۳۰ نفر از نيروهای پ.کا.کا از زمان آغاز عمليات تهاجمی اين کشور در شمال عراق کشته شده اند.


ترکيه می گويد دست کم سه هزار نيروی حزب کارگران کردستان در شمال عراق حضور دارند.


XS
SM
MD
LG