لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

دو فرمانده نيروی هوايی ارتش آمریکا برکنار شدند


رابرت گیتش مشکل ساختاری در نيروی هوايی و زيرپا گذاشتن استانداردهای هسته ای را علت برکناری فرماندهان اعلام کرده است. (عکس از AFP)
رابرت گیتش مشکل ساختاری در نيروی هوايی و زيرپا گذاشتن استانداردهای هسته ای را علت برکناری فرماندهان اعلام کرده است. (عکس از AFP)

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، دو مقام ارشد نيروی هوايی ارتش این کشور را به دليل اشتباه در «حفظ ایمنی و امنيت سلاح های هسته ای آمريکا» کنار گذاشت.


آقای گيتس بروز دو اشتباه در نيروی هوايی آمريکا که آنها را «مشکل ساختاری در نيروی هوايی و زيرپا گذاشتن استانداردهای هسته ای» خواند، علت اخراج اين فرماندهان اعلام کرده است.


در مورد اول بمب افکن های ارتش آمريکا به اشتباه موشک های مسلح به کلاهک هسته ای را ميان دو پايگاه نظامی در خاک آمريکا جا به جا کرده اند.


مورد دوم هم ارسال اشتباه قطعات مربوط به کلاهک های هسته ای به جای تجهيزات نظامی ديگر به کشور تايوان است.


وزير دفاع آمريکا گفته است: «هر دو مورد اشتباه، با وجود اختلاف در ماهيت، علت مشابه دارند، افول از استاندارد های هسته ای و سهل انگاری فرماندهی نيروی هوايی.»


او افزود: «ايمنی، امنيت و قابليت اطمينان سلاح های هسته ای ما و اجزای وابسته به آن مهمترين مسئله است.»


مقامات رسمی آمريکا گفته اند که وزير دفاع آمريکا از ميشل وين دبير نيروی هوايی آمريکا و ژنرال ميشل موسلی فرمانده نيروی هوايی، بالاترين مقامات غير نظامی و نظامی اين نيرو خواسته است استعفا دهند. آنها روز پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه استعفای خود را تسليم کردند و وزير دفاع هم استعفای آنان را پذيرفته است.


رابرت گيتس گفته است که او جانشينان اين دو مقام مستعفی را به جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا معرفی خواهد کرد.


او همچنين جيمز شلسينگر، وزير دفاع سابق آمريکا، را به عنوان سرپرست گروهی که قرار است در باره سازماندهی تغييرات مورد نياز در زرادخانه اتمی آمريکا تصميم بگيرند، تعيين کرده است.


اشتباهات غيرقابل بخشش


در ماه آگوست سال ۲۰۰۷ يک بمب افکن نيروی هوايی آمريکا، به اشتباه شش موشک مسلح به کلاه هسته ای را در خاک آمريکا حمل کرد.


نيروی هوايی در پی اين حادثه يک فرمانده را اخراج کرد اما نمايندگان کنگره از اين اقدام انتقاد کردند و گفتند که در اين جريان، عدم پاسخگويی نيروی هوايی مشهود است.


نگرانی مقامات ارشد پنتاگون، وزارت دفاع آمريکا، در باره امنيت هسته ای و تجهيزات مرتبط با سلاح های هسته ای ماه مارس گذشته با مشخص شدن يک خطای ديگر افزايش يافت، زمانی که پنتاگون به ارسال اشتباه يک قطعه حساس نظامی به تايوان پی برد.


ارتش آمريکا متوجه اين اشتباه نشده بود تا آنکه مقامات تايوانی اين اشتباه را اعلام کردند و از همان زمان بود که احتمال تغيير در فرماندهی نيروی هوايی ارتش آمريکا مطرح شد.


در این اشتباه، ارتش آمریکا چند چاشنی که در کلاهک موشک های هسته به کار می روند را به اشتباه و بهجای قطعات هلیکوپتر به تایوان ارسال کرده بود.


ارسال این قطعات موجب به وجود آمدن تنش سیاسی میان آمریکا و چین شد.


XS
SM
MD
LG