لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

رمان «تالار گرگ‌ها» برنده جايزه والتر اسکات شد


هیلاری منتل، به همراه کتابش، تالار گرگ‌ها
هیلاری منتل، به همراه کتابش، تالار گرگ‌ها
رمان تاريخی «تالار گرگ‌ها» نوشته هيلاری منتل، رمان‌نویس بریتانیایی، جايزه ديگری را به فهرست افتخارات این نویسنده خود اضافه کرده و جايزه والتر اسکات برای داستان‌های تاریخی را از آن او کرد.

آلن ماسی، يکی از داوران اين جایزه، در گفت‌وگو با روزنامه گاردين گفت که رمان خانم منتل به قدری خوب طراحی و خلق شده که «اعطا نکردن جايزه به آن خطا بود». هرچند او گفت که به همراه چند تن از ديگر داوران، برای افزودن جايزه‌ای ۲۵ هزار پوندی به فهرست افتخارات قبلی کتاب خانم منتل چندان راحت نبوده است.

وی افزود: «اگر اين نخستين دوره اعطای جايزه والتر اسکات نبود، اين قدر حساسيت وجود نداشت. اما هرچه بيشتر درباره آن فکر کردم و هرچه بيشتر ديگر کتاب‌ها را خواندم، به نظرم آمد اعطا نکردن اين جايزه به «تالار گرگ‌ها» کار خطايی است.

خانم منتل که به دليل بيماری امکان حضور در مراسم اعطای جايزه در منزل مسکونی والتر اسکات، نویسنده رمان مشهور آیوان‌هو، را نداشت، گفت که از دريافت اين جايزه هم شگفت‌زده و هم مفتخر شده و خبر داد که مشغول نوشتن ادامه‌ای بر رمان «تالار گرگ‌ها» است که «به اندازه کتاب اول خوانندگان را مشعوف خواهد کرد و از همين رو، اين جايزه تشويق خوبی است».

او همچنين افزود که اين جايزه، کشش و جذب بيشتری را نسبت به اين ژانر (رمان تاريخی) ایجاد خواهد کرد.

پيشتر رمان «تالار گرگ‌ها» جايزه ادبی معتبر بوکر سال ۲۰۰۹ را نیز به دست آورده بود.

تالار گرگ‌ها برداشت داستانی و خيالی ۶۵۰ صفحه‌ای خانم منتل از زندگی تامس کرام‌ول، يار و همراه هنری هشتم، و عصر پادشاهان خانواده سلطنتی تيودور در بریتانیاست.

جيم نوتی، گزارش‌گر و مجری خبر بی‌بی‌سی، که رياست هيات داوران جايزه بوکر در سال ۲۰۰۹ را بر عهده داشت درباره اين رمان تاريخی گفته بود: «همه احساس می‌کرديم پاراگراف‌ها و صفحاتی هست که دوست داريم برگرديم و بازخوانی کنيم. اين کتاب از نظر تکنيک و اعتماد به نفس نويسنده آن خارق‌العاده است.»

هیلاری منتل برای تصاحب این جایزه با نویسندگانی چون آدام تورپ، رابرت هریس، ای‌ین پی‌یرز و آدام فولدز رقابت داشت.
XS
SM
MD
LG