لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

آژانس: ايران در پی گسترش غنی سازی ۲۰ درصدی است


مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش.
مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، پایتخت اتریش.
خبرگزاری ها به نقل از گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی می‌گويند ایران در حال گسترش فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم ۲۰ درصدی است.

خبرگزاری رويترز در گزارشی با اشاره به يک گزارش محرمانه آژانس می گويد ايران در حال حاضر زنجيره دوم سانتريفوژها برای غنی سازی اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد را آماده کرده هرچند هنوز فعاليت آن آغاز نشده است.

رويترز می گويد ايران تاييد کرده که زنجيره جديد، قابليت غنی سازی اورانيوم تا ۲۰ درصد را دارد. احتمال دارد اين گزارش آژانس، تنش ميان غرب و ايران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را بيشتر کند و يا باعث تسريع در تحريم های جديد ايران از سوی شورای امنيت شود.

غرب به فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. تهران می گويد فعاليت های اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل تا کنون طی پنج قطعنامه (سه قطعنامه تحريمی) خواستار تعليق فعاليت های غنی سازی اورانيوم از سوی جمهوری اسلامی شده و از ايران خواسته صحت صلح آميز بودن فعاليت های هسته ای خود را ثابت کند.

گزارش محرمانه آژانس در همين حال از همکاری بهتر جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی خبرداده و گفته شده از سايت هايی که چند ماه است از آن بازرسی به عمل نيامده، ديدار و بازرسی به عمل آمده است.

گزارش ياد شده بار ديگر بر نگرانی آژانس بين المللی انرژی اتمی از تلاش های جمهوری اسلامی برای ساخت جايگاه پرتاب موشک تاکيد کرده و از تهران خواسته به پرسش های مطرح شده از سوی آژانس در اولين فرصت ممکن، پاسخ دهد.

نگرانی آژانس از کاهش همکاری ايران

يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی پيشتر اعلام کرده بود اين آژانس در حال پيگيری دقيق ساخت‌ احتمالی تاسيسات جديد اتمی از سوی ايران است.

يوکيا آمانو، در مصاحبه با خبرگزاری آلمان، در پاسخ به اين پرسش که آژانس چه اقدامی درباره اعلام ساخت تاسيسات غنی‌سازی جديد از سوی ايران، انجام داده است، گفته بود: «ما در حال حاضر اين موضوع را به دقت پيگيری می‌کنيم. اما ما اطلاعات دقيقی از ساخت اين ۱۰ يا دو تاسيسات نداريم.»

در اوايل اسفند ماه سال گذشته خورشيدی علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، اعلام کرد، ممکن است در سال جديد ساخت دو سايت جديد غنی‌سازی اورانيوم در ايران آغاز شود.

دولت جمهوری اسلامی ايران، در اوايل آذرماه ۸۸، در مصوبه‌ای سازمان انرژی اتمی را «مکلف» کرده بود، تا ظرف دو ماه نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنی‌سازی اورانيوم و همچنين طراحی پنج سايت ديگر در مقياس تأسيسات هسته‌ای نطنز اقدام کند.

يوکيا آمانو همچنين ابراز نگرانی کرده بود که اعمال دور تازه تحريم‌ها عليه ايران، کار بازرسان آژانس را در کوتاه مدت با مشکل مواجه سازد.

مدير کل آژانس در واپسين گزارش خود اين احتمال را مطرح کرده بود که ايران در گذشته يا حال احتمالا بر روی کلاهک هسته‌ای کارکرده است.
XS
SM
MD
LG