لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

مذاکرات تازه تهران و آژانس در باره برنامه اتمی ایران


آقای سلطانيه اعلام کرده است که اين مذاکرات سه روز به طول می انجامد. (عکس از AFP)
آقای سلطانيه اعلام کرده است که اين مذاکرات سه روز به طول می انجامد. (عکس از AFP)

مقام های جمهوری اسلامی می گویند که با سفر هیئت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، دور تازه مذاکره با نمایندگان این آژانس هفته جاری در تهران برگزار می شود.


علی اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بازرسان آژانس، برای ادامه مذاکرات با ايران روز دوشنبه وارد تهران می شوند.


به گزارش خبرگزاری ها، آقای سلطانيه اعلام کرده است که اين مذاکرات سه روز به طول می انجامد اما او توضيح بيشتری در باره جزئيات مذاکرات نداده است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه ايران هم روز يکشنبه، ۲۲ ارديبهشت ماه، در جريان نشست خبری هفتگی خود، ضمن تاييد خبر سفر بازرسان آژانس به تهران گفت: «هيئتی که قرار است از آژانس به تهران بيايد بر اساس برنامه ريزی ها در هفته جاری به تهران سفر خواهد کرد و رياست آن را نيز آژانس تعيين مي کند.»


اين دور از مذاکرات، سومین دور گفت وگوهای مستقيم میان بازرسان آژانس با مقامات هسته ای ايران پس از تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران در اسفند ماه گذشته خواهد بود. دور قبلی مذاکرات، نیمه اول ارديبهشت ماه در تهران انجام شد.


هدف از مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس، گفت وگو در باره مطالعات ادعایی کشورهای غربی پیرامون ارتباط میان برنامه اتمی تهران و فعالیت های نظامی عنوان شده است.


«مطالعات ادعايی»، عنوانی است که مقامات ايران برای نام بردن از اتهام غرب و ابراز ترديد آژانس انرژی اتمی در باره احتمال ارتباط پرونده هسته ای ايران با مطالعات نظامی، استفاده می کنند.


آژانس می گويد: «بر اساس اسنادی که در اختيار آن گرفته است، ايران در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، فعاليت زيادی داشته است.»


گزارش ماه مارس آژانس در باره پرونده هسته ای ايران، با اشاره به نگرانی جدی در باره احتمال ارتباط برنامه هسته ای ايران با تحقيقات نظامی، باعث تصويب قطعنامه سوم تحريم های عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل شد.


آژانس می گوید که در گفت وگوهای مقدماتی با مقامات جمهوری اسلامی، ایران برای پاسخگویی به ابهامات در باره «مطالعات نظامی - اتمی» اعلام آمادگی کرد.


پس از تصويب قطنامه سوم شورای امنیت که در آن از ايران خواسته شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و به مذاکره با جامعه بین المللی بازگردد، تهران اعلام کرد که نه تنها قصد توقف غنی سازی را ندارد بلکه برای نصب شش هزار ساتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای خود برنامه ريزی کرده است.


ايران همچنين اعلام کرد که در باره پرونده هسته يا خود تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره می کند.


حسينی: «نا کارآمدی سیاست ها»


در همین حال آقای حسينی با اشاره به توافق کشورهای غربی در ارائه مشوق های جديد به ايران در قبال توقف غنی سازی گفت: « هيچ مشوقی هم وزن و هم سنگ حقوق ملت ايران نيست.»


او با اشاره به اينکه غرب هنوز محتوای بسته جديد خود را اعلام نکرده است گفت: «ما مواضع خود را مطرح کرده ايم و ادامه رويکرد نادرست گذشته ناکارآمد است.»


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا اعلام کرده است: «قدرت های جهانی بر سر ارائه مشوق های جديد به ايران توافق کردند تا از اين طريق تهران را ترغيب کنند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.»


توافق بر سر ارائه مشوق های جديد در جريان نشست ۱۳ ارديبهشت ماه، لندن با حضور کشور های موسوم به۱+۵ شامل فرانسه، بريتانيا، چين، روسيه و امريکا به همراه آلمان به دست آمد.


گروه ۱+۵ در ژوئن سال ۲۰۰۶ به ايران يک بسته مشوق ها، شامل همکاری در زمينه هسته ای، مبادلات تجاری و فروش هواپيماهای مسافربری، کشاورزی، انرژی و فناوری های پيشرفته ارائه کرد تا از اين طريق جمهوری اسلامی را ترغيب کنند که فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران اين بسته پيشنهادی را رد کرد و به توسعه برنامه غنی سازی اورانيوم خود ادامه داده است.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG