لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۵

فدراسيون بين‌المللی روزنامه نگاران خواستار آزادی عبدالرضا تاجيک شد


عبدالرضا تاجیک
عبدالرضا تاجیک
فدراسيون بين المللی خبرنگاران روز پنجشنبه طی بيانيه ای خواهان آزادی عبدالرضا تاجيک شد که بيش از ۵۰ روز است «بدون اتهامی» به زندان افتاده و به گفته خانواده اش، با او رفتار ناشايست شده است.

آيدان وايت، دبيرکل فدراسيون بين المللی خبرنگاران در اين بيانيه گفت:«همين که عليه او هيچ اتهامی مطرح نشده و در زندان مورد سوءرفتار قرار گرفته کافی است تا نسبت به اين بی عدالتی هولناک، مشکوک بود و از آن ابراز نگرانی کرد.»

وی افزود:«اگر هيچ مدرکی عليه او نيست، بايد به سرعت آزاد شده و مسائل مربوط به رفتار ناشايست با او مورد بررسی و رسيدگی قرار گيرد.»

عبدالرضا تاجيک در تاريخ ۲۲ خردادماه سال جاری و پس از مراجعه به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، برای سومين بار در يک سال گذشته پس از انتخابات رياست جمهوری ايران بازداشت شد و همچنان در حبس به سر می‌برد.

فدراسيون بين المللی خبرنگاران همچنين از نامه يکصد خبرنگار ايرانی خطاب به دادستان تهران برای رسيدگی به مسئله سوءرفتار با عبدالرضا تاجيک و آزادی او، حمايت کرده است.

آيدان وايت می گويد:«مقامات (جمهوری اسلامی) بايد اين پرونده را پيگيری کنند. آقای تاجيک در وضعيت بد و ناپسندی به سر می برد و تمامی حق و حقوقش از او گرفته شده است.»

«هتک حرمت در حضور معاون دادستان»

سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه نسبت به «هتک حرمت» از عبدالرضا تاجيک، روزنامه‌نگار دربند و فعال حقوق بشر ايرانی، انتقاد و از بخش حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرد که وضعيت زندان‌های ايران را از نزديک مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته اين سازمان، آقای تاجيک از زمان بازداشت قربانی بدرفتاری‌ بوده است و خانواده وی اعلام کرده‌اند زمانی که برای اولين بار در تاريخ ۲۳ تيرماه موفق به ديدار آقای تاجيک شده‌اند، وی اظهار کرده ‌است که در شب اول حبس، در حضور معاون دادستان عمومی تهران از وی «هتک حرمت» شده است.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود از قول محمد شريف، وکيل آقای تاجيک، می‌افزايد که «هتک حرمت»‌ در پرونده‌های قضايی «می‌تواند آزار جنسی و جسمی معنا شود».

اين سازمان در ادامه می‌آورد که تمامی اين گفت‌وگو توسط مسئولان زندان ضبط شده و اين بدان دليل است که مسئولان قصد دارند علاوه بر داشتن نظارت کامل بر مکالمات، زندانيان را نيز از دادن اطلاعات بازدارند و به همين دليل آقای تاجيک قادر نبوده است آزادانه از اتفاقاتی که در زندان برای وی رخ داده صحبت کند.

اين سازمان می‌افزايد از آنجا که وکيل آقای تاجيک تاکنون امکان ديدار با موکل خود و بررسی پرونده وی را نداشته است، می‌توان نتيجه گرفت که آقای تاجيک در انزوای مطلق به سر می‌برد و اين عمل نقض حقوق بشر به شمار می‌رود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گويد تاکنون چهار روزنامه‌نگار و فعال سياسی وقوع آزار جنسی در زندان‌های ايران را به اين سازمان گزارش کرده‌اند.

اين گزارش در ادامه می‌نويسد: «جوامع بين‌الملل تاکنون به طور کامل وقايعی را که در طول يک سال گذشته در زندان‌های ايران اتفاق افتاده تحت نظر قرار داده‌اند... اکنون زمان آن فرا رسيده که ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، مقامات ايران را به منظور ديدار گزارشگران ويژه شکنجه سازمان ملل (از زندان‌های ايران) تحت فشار قرار دهد تا خانم پيلای بتواند اظهارات مطرح شده در مورد بدرفتاری‌هايی که در زندان‌های ايران می‌شود را مورد بررسی قرار دهد.»

گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد «هتک حرمت» از عبدالرضا تاجيک در حالی مطرح می‌شود که پروين تاجيک، خواهر آقای تاجيک، روز يک‌شنبه، سوم مرداد، به کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است که آقای تاجيک به دليل حضور مأمورها در زمان ملاقات نتوانسته است در خصوص اين‌ که منظورش از «هتک حرمت» چه بوده توضيح بدهد.

وی در ادامه گفت: «من از آقای دادستان تمنا می‌کنم فرياد عدالت‌خواهی عبدالرضا را بشنوند و به خواسته او تن دهند و به همراه وکيل پرونده در زندان برای شنيدن حرف‌های او حضور پيدا کنند.»
XS
SM
MD
LG