لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

امضای قرارداد گازی ايران و چين به تعويق افتاد


چين طی سال های اخير و عليرغم فشارهای جهانی روابط تجاری خود را بطور چشمگيری با جمهوری اسلامی گسترش داده است. (عکس از مهر)
چين طی سال های اخير و عليرغم فشارهای جهانی روابط تجاری خود را بطور چشمگيری با جمهوری اسلامی گسترش داده است. (عکس از مهر)

ساعتی پس از اعلام خبر امضای قرارداد ۱۶ ميلياد دلاری ايران و چين در روز چهار شنبه ۲۷ فوريه، يک منبع آگاه از تعويق امضای قرارداد خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فارس، اين منبع آگاه گفته است که امضای قرارداد توسعه ميدان گازی پارس شمالی با شرکت ملی نفت چين به آينده ای نزديک موکول شده است.


روز چهارشنبه هشتم اسفند ماه، خبر گزاری رويترز از امضای قرارداد ۱۶ ميليارد دلاری ميان شرکت ملی نفت چين و شرکت نفت و گاز پارس خبر داد.این در حالی است که شورای امنيت سازمان ملل متحد در آستانه تصمیم گیری بر سر اعمال دور تازه تحریم های علیه ايران است.


ايران به دنبال استخراج گاز


ايران به دليل افزايش مصرف داخلی، به شدت نيازمند استخراج بيشتر گاز طبيعی است اما هيچ يک از شرکت های بزرگ نفتی به ديليل تحريم های آمريکا حاضر به همکاری با ايران نيستند.


ايران در زمستان گذشته به شدت با کمبود گاز مواجه شد. اين بحران با گسترش موج سرمايی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه خوانده شده بود، آغاز شد. این موج سرما همچنین با قطع واردات گاز از ترکمنستان همراه شد.


همچنين در دی ماه گذشته، غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران اعلام کرده بود که در چند روز از دی ماه حجم مصرف گاز طبيعی در کشور از حجم توليد گاز بيشتر شده است.


از سوی ديگر ايران به دنبال امضای قراردادهايی برای صادرات گاز است اما بدون افزايش توليد قادر به تامين مصرف داخلی و صادرات گاز مازاد نيست.


زمستان گذشته هم، ايران نياز داخلی صادرات گاز به ترکيه، تنها خريدار گاز ايران، را چندين بار قطع کرد.


جمهوری اسلامی ايران قصد دارد ذخاير گازی پارس شمالی را به صورت ال ان جی يا گاز مايع صادر کند.


ميدان گاز پارس شمالی بيش از ۲۴ تريليون متر مکعب گاز طبيعی را در خود جای داده و هر فاز اين ميدان قادر است روزانه ۳۶۶ ميليون متر مکعب گاز مايع طبيعی توليد کند.


توافق نهايی ايران و چين بر سر استخراج منابه اين ميدان اواخر سال ۲۰۰۶ حاصل شده ولی امضای آن تا کنون چند بار به تعويق افتاده است.


ارزش اين قرارداد بيش از ۱۶ ميليارد دلار برآورد شده است . اين رقم پيش از اين ۲۰ ميليارد دلار اعلام شده بود. اما هنوز هيچ يک از طرفين درباره کاهش چهار ميليارد دلاری اين قرارداد توضيحی نداده اند.


چين طی سال های اخير و عليرغم فشارهای جهانی روابط تجاری خود را بطور چشمگيری با جمهوری اسلامی گسترش داده است. اين کشور در ماه دسامبر گذشته نيز يک قرارداد عظيم نفتی را برای توسعه ميدان نفت يادآوران با ايران امضا کرد.


پکن که در تامين انرژی مورد نياز خود پس از آنگولا و عربستان سعودی به ايران وابسته است همواره در شورای امنيت سازمان ملل متحد مخالفت خود را با تشديد تحريم های جهانی عليه ايران، اعلام کرده است که تحريم مشکل هسته ای ايران را پيچيده تر می کند.


ايران پس از عربستان سعودی دومين ذخاير نفتی بزرگ کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) و پس از روسيه بزرگ ترين منابع گاز طبيعی دنيا را در اختيار دارد. این کشور فاقد پالايشگاه گاز مايع طبيعی است و در صادرات گاز رشد چندانی نکرده است.


XS
SM
MD
LG