لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

پیگیری قضایی مرگ گروهی دلفین ها در خلیج فارس


نخستین موج مرگ دلفین ها در مهرماه رخ داد. (عکس از خبرگزاری فارس)
نخستین موج مرگ دلفین ها در مهرماه رخ داد. (عکس از خبرگزاری فارس)

سازمان محيط زيست ايران اعلام کرد هفته آينده از صاحبان يک کشتی که به عنوان «عامل مرگ ۷۹ دلفين خليج فارس» شناسايی شده اند، شکايت می کند.


لاشه های این گروه از دلفین ها در مهرماه سال جاری در سواحل خلیج فارس کشف شدند و از آن زمان، موجی از مرگ گروهی دلفین ها در این منطقه آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد کتال محسنی، مدير کل اداره حفاظت محيط زيست استان هرمزگان اعلام کرده است که بر اساس گزارش ارسالی دلفين شناسان اتحاديه جهانی حفاظت از حيات وحش، علت مرگ ۷۹ دلفين که لاشه آنها روز دوم مهر ماه در ساحل بندر جاسک پيدا شد «فعاليت های صيادی» عنوان شده است.


در اين گزارش آمده است که شکستگی پوزه، سر و برخی از علایم ظاهری و داخلی لاشه دلنفين ها علت اصلی مرگ این گروه بزرگ دلفین ها است.


آقای محسنی همچنين گفته است: «اداره محيط زيست استان هرمزگان کشتی صيادی که عامل مرگ اين ۷۹ دلفين بوده است را شناسايی کرده و اسناد و مدارک لازم را در اختيار مراجع قضايی قرار مي دهد.»


اميد صديقی، مدير کل دفتر اکوبيولوژی دريايی سازمان حفاظت محيط زيست نيز به خبرگزاری فارس گفته است: «صيادان در خليج فارس دلفين ها را همراه ماهي ها شکار کرده و دوباره آنها را وارد دريا کرده اند که اين موضوع باعث زخمی شدن و مرگ آنها شده است.»


راز مرگ دلفین ها


طی شش ماه گذشته، سه بار لاشه گروه های بزرگ دلفين در سواحل خليج فارس کشف شده است. بار اول در دوم مهر ماه گذشته لاشه ۷۹ دلفين به ساحل بند جاسک رسيد که اکنون علت مرگ آنها مشخص شده است.



در حال حاضر همه گونه های پستانداران دريايی در فهرست «کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر جانوران و گیاهان - CITES» قرار گرفته و در دسته بندی سازمان بين الملي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعی IUCN به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.

در آن تاريخ مجتبی نوروزی، رييس سازمان نظام پزشکی کشور در باره علت مرگ دلفين ها به خبرگزاری مهر گفته بود: «علت مرگ دلفين ها بروز اختلال درسيستم رهيافت آنها بوده است که فعاليت نيروی دريايی آمريکا می تواند به عنوان يکی از دلايل ايجاد اين اختلال باشد.»


پس از آن در چند نوبت تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی، علت مرگ دلفين ها را حضور نيروهای آمريکايی در خليج فارس عنوان کرد.


يک ماه پس از آن در تاريخ دوم آبان ماه جسد ۷۳ دلفين ديگر در سواحل «کوه مبارک» بندر جاسک پيدا شد.


به گفته مدير کل دفتر اکوبيولوژی سازمان حفاظت محيط زيست، کارشناسان بين المللی در گزارش خود، «عوامل طبيعی» را علت موج دوم مرگ دلفين ها اعلام کرده اند، اما در گزارش هنوزعلت طبيعی منجر به مرگ نامشخص است و تحقیقات جریان دارد.


روز هفتم اسفند ماه هم لاشه ۵ قطعه دلفين در سواحل محله «مقساع» بندر جاسک پيدا شد که تا کنون علت مرگ آنها مشخص نشده است. بنابراین تاکنون در سه مرحله ۱۵۷ دلفين در سواحل بندر جاسک کشته شده اند.


به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان محيط زيست ايران بهای مطالبه ضرر و زيان ناشی از تلفات اين دلفين ها را نيز ۳۱۶ ميلييون تومان اعلام کرده است.


در حال حاضر همه گونه های پستانداران دريايی در فهرست «کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر جانوران و گیاهان - CITES» قرار گرفته و در دسته بندی سازمان بين الملي حفاظت از طبيعت و منابع طبيعی IUCN به عنوان گونه های در معرض خطر انقراض معرفی شده اند.


بر اساس مجموعه قوانين و مقررات سازمان حفاظت محيط زيست ايران هم تمامی گونه های پستانداران دريايی به عنوان گونه های تحت حمايت سازمان حفاظت محيط زيست قلمداد شده و شکار، صيد و هرگونه ضرر و زيان به آنها پيگرد قانونی دارد.


XS
SM
MD
LG