لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

اصولگرايان برنده دور اول انتخابات مجلس شدند


اصولگرايان در دور اول انتخابات مجلس هشتم حدود ۱۶۰ کرسی مجلس را به دست آوردند.
اصولگرايان در دور اول انتخابات مجلس هشتم حدود ۱۶۰ کرسی مجلس را به دست آوردند.

با اعلام رسمی پايان شمارش آرا در تمام حوزه های رای گيری انتخابات مجلس به جز حوزه تهران بزرگ، بيش از ۱۶۰ نامزد جناح اصولگرا به مجلس هشتم شورای اسلامی راه يافتند.


گزارش های رسیده حاکیست که در مجموع تکليف کانديداهای تمامی حوزه های انتخابيه ايران به جز ۴۳ حوزه مشخص شده است.


کانديداهایی که بیشترین آراء را بدست آورده اند ولی حد نصاب لازم یک چهارم رای برای ورود به مجلس را کسب نکرده اند بايد در دور دوم انتخابات در ارديبهشت ماه ۸۷ شرکت کنند تا تکليف کرسی های خالی مجلس مشخص شود.


خبرگزاری مهر، رسانه نزديک به اصولگرايان، گزارش داد که با توجه به قطعی شدن نتيجه شمارش آرا در ۱۶۴ حوزه انتخابيه تکليف حدود ۲۵۰ کرسی مجلس هشتم شورای اسلامی مشخص شده است.


بر اساس آمار ارائه شده توسط اين خبرگزاری، حدود ۱۶۰ نماينده از جناح موسوم به اصولگرايان شامل دو طيف «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» به صورت قطعی وارد مجلس شورای اسلامی شده اند.


شهاب الدین صدر، یکی از کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان و نامزد حوزه انتخابیه تهران در باره نتیجه دور اول انتخابات مجلس هشتم به خبرگزاری رویترز گفته است: « بيش از ۷۰ درصد نمايندگان پارلمان اصولگرا هستند و اين باعث افتخار است که مردم بار ديگر به ما اطمينان کردند.»


از سوی ديگر، حدود ۴۰ نماينده نزديک به جناح اصلاح طلب شامل دو طيف «ستاد ائتلاف اصلاح طلبان» و «حزب اعتماد ملی» به مجلس راه يافته اند.


محمد علی ابطحی، معاون پارلمانی محمد خاتمی در این باره به رویترز گفته است «محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران با مجلس جدید چالش بیشتری خواهد داشت.»


همچنين به گزارش اين خبرگزاری بيش از ۴۵ کانديدای مستقل نيز آرای لازم برای ورود به مجلس هشتم شورای اسلامی در دور اول را کسب کرده اند.


به اين ترتيب تکليف حدود ۲۵۰ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس هشتم شورای اسلامی مشخص شده است.


دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب جمهوری اسلامی هنوز آمار دقيق تعداد نامزدهای خود را اعلام نکرده اند.


تکليف شمارش آرا در حوزه تهران بزرگ هم بر اساس اطلاعيه وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران بايد تا روز دوشنبه ۲۷ اسفند ماه مشخص شود.



حوزه تهران بزرگ در مجموع ۳۰ نماينده دارد اما بر اساس گزارش های غير رسمی خبرگزاری های ايران، به احتمال زياد تکليف بيش از نيمی از کانديداهای اين حوزه در دور دوم انتخابات مشخص می شود.


بر اساس گزارش ها، ۱۴ کانديدای حوزه تهران بزرگ که همگی جزو اصولگرايان هستند آرای لازم برای ورود به مجلس شورای اسلامی را کسب کرده اند اما وزارت کشور هنوز آمار نهايی شمارش آرای حوزه تهران بزرگ را اعلام نکرده است و احتمال دارد اين فهرست تغییر کند.


بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، تکليف بيش از ۵۰ کانديدای اصولگرا و حدود ۲۰ کانديدای اصلاح طلب بايد در دور دوم انتخابات مشخص شود.


تهران؛ اصولگرایان در صدر


در همین حال، و بر اساس تازه ترين آمار منتشر شده از شمارش آرای استان تهران، ۱۴ کانديدای اصولگرا به عنوان منتخبين مردم تهران معرفی شده اند و انتخاب ۱۶ نماينده ديگر تهران نیز به دور دوم کشيده شده است.



گزارش های رسیده حاکیست که در مجموع تکليف کانديداهای تمامی حوزه های انتخابيه ايران به جز ۴۲ حوزه مشخص شده است.


نتيجه شمارش آرای بيش از نيمی از صندوق های رای گيری حوزه انتخابيه تهران، ری، شميرانات و اسلام شهر نشان می دهد که ۱۴ نامزد از ليست های «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» به عنوان منتخبين دور اول انتخابات مجلس هشتم در حوزه تهران بزرگ به مجلس راه يافته اند.


همچنين ۳۲ کانديدا هم به عنوان نامزدان راه يافته به دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند. در ميان اين ۳۲ نفر نام چند کانديدای ائتلاف اصلاح طلبان نیز وجود دارد.


نام پنج نفر از ۱۴ کانديدايی که به عنوان کسب کنندگان بيشترين تعداد رای در تهران معرفی شده اند، در هر دو ليست «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» وجود دارد اما نام هفت نفر فقط در ليست «جبهه متحد اصولگرايان» قرار دارد.


در انتخابات مجلس هشتم، محافظه کاران، نامزدهای خود را در مجموع زير دو عنوان جبهه متحد و ائتلاف فراگير اصولگرايان معرفی کرده اند.

جبهه متحد اصولگرايان که به گروه ۵ + ۶ نيز معروف هستند متشکل از رايحه خوش خدمت (حاميان محمود احمدی نژاد)، جبهه پيروان خط امام (۱۴ گروه اصولگرا) و اصولگرايان موسوم به تحول خواه و ايثارگران هستند که به ديدگاه ها و سياست های رهبر جمهوری اسلامی و رييس جمهوری ايران نزديک تر هستند.


ائتلاف فراگير اصولگرايان نيز که تنها پنج نامزد مشترک با جبهه متحد دارد به افرادی چون محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک هستند.


در اين بين نام برخی از کانديداها به طور مشترک در هر دو فهرست وجود دارد. حداد عادل، رييس مجلس هفتم شورای اسلامی که بر اساس گزارش خبرگزاری ها تا اين لحظه بيشترين تعداد آرای حوزه تهران بزرگ را کسب کرده است، در هر دو ليست اصولگرايان سر ليست است.


مرتضی آقا تهرانی، نماينده اصولگرای مجلس هفتم، احمد توکلی رييس مرکز پژوهش های مجلس که در ماه های گذشته انتقادات تندی از دولت محمود احمدی نژاد مطرح کرده است و محمد رضا باهنر، نايب رئيس مجلس پس از حداد عادل، نفرات دوم تا چهارم اين ۱۴ نفر هستند.


علي مطهری، حسن غفوری فرد، شهاب الدين صدر، بيژن نوباوه وطن، عليرضا مرندی، علي عباسپور تهراني فرد، حميدرضا كاتوزيان، اسماعيل كوثری، رضا اكرمی و فاطمه آليا به ترتیب سایر کاندیداهایی هستند که خبرگزاری های ایران از آنان به عنوان نامزدانی نام برده اند که تا کنون بیشترین آرای حوزه انتخابیه تهران بزرگ را کسب کرده اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG