لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

محمد مصطفایی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد


محمد مصطفايی، وکيل دادگستری به اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق مصاحبه با رسانه های فارسی زبان خارج از ايران و کمپين برای پرونده سکينه محمدی آشتيانی در مجموع به ۶ سال حبس تعزيری و تبعيد به شهرستان ايذه محکوم شد.

آقای محمد مصطفايی از حدود ۳ ماه پيش، پس از احضارش به دادسرای اوين، ايران را ترک کرد و هم اکنون در کشور نروژ بسر می برد.
رادیو فردا با محمد مصطفايی، درمورد اتهام ها و حکم غيابی دادگاه برای او گفت وگو کرده است.



محمد مصطفایی: زمانی که مرا احضار کردند، اتهام تحصيل مال نامشروع را به من وارد کردند. اما چند روز پيش يکی از همکارانم به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب می رود و به طور اتفاقی پرونده ای را می بيند که روی آن اسم من نوشته شده بود و به اتهام اقدام عليه امنيت کشور به پنج سال حبس محکوم شده بودم آن هم به خاطر مصاحبه با تلويزيون ها و راديوهای معاند نظام از جمله راديو فردا، بی بی سی و صدای آمريکا و همچنين يک سال حبس نيز برای تبليغ عليه نظام.

اين در حالی است که در هفته های اخير بارها هم ماموران امنيتی با من تماس گرفتند و هم از سفارت ايران در نروژ و گفتند آقای مصطفايی شما هيچ مشکلی نداريد و می توانيد به ايران برگرديد و ايران جای شماست. آنها قصد داشتند مرا اغفال کنند تا به ايران برگردم.

شما گفتيد از سفارت ايران در نروژ با شما تماس گرفتند. آيا مقام رسمی سفارت با شما صحبت کرد در مورد اين که مشکلی نداريد و می‌توانيد به ايران برگرديد؟

يکی از مقامات رسمی سفارت با من تماس گرفت که درست نيست اسمش را بگويم. او هفته گذشته به من گفت می توانم به ايران برگردم و هيچ مشکلی ندارم. در صورتی که فقط می‌خواستند مرا به ايران بکشانند و بگويند ماموران امام زمان آقای مصطفايی را دستگير کردند.

اتهام شما اقدام عليه امنيت کشور از طريق مصاحبه با راديوها و تلويزيون های فارسی زبان خارج از کشور مطرح شده است. آيا به لحاظ حقوقی اين کار جرم به حساب می آيد؟

در هيچ جای قانون مجازات اسلامی و ديگر قوانين جمهوری اسلامی عملی که در برگيرنده اين جرم بوده و مجازاتی برای آن تعيين شده باشد وجود ندارد. يعنی اگر شخصی با راديو، تلويزيون و روزنامه مصاحبه کند، اصلا مجازاتی برای اين عمل وجود ندارد. تنها زمانی می‌توان برای مصاحبه کردن با رسانه ها جرم در نظر گرفت که فرد بخواهد نشر اکاذيب کند يا توهين و افترا ببندد، در حالی که من هرگز در هيچ مصاحبه ای به کسی توهين نکرده ام و نشر اکاذيب هم نکرده ام.

همان اوايل که شما از ايران خارج شده بوديد، دادستان تهران در مصاحبه با رسانه های داخل ايران شما را متهم کرده بود به تحصيل مال نامشروع و اين که اتهام شما ربطی به پرونده هايی که روی آن کار می کنيد ندارد. اما گويا اکنون در مورد اتهام مالی برای شما حکم برائت صادر شده است؟

بله، يکی از شيوه های دستگاه امنيتی و قضايی اين است که در وهله اول به دنبال اين نيستند که دلايلی را که به ضرر متهم است جمع آوری کنند، بنابراين تنها کاری که می توانند انجام دهند اين است که ابتدا متهم را به يک اتهام غيرقانونی بازداشت کنند و بعد تازه شروع می کنند به جمع آوری دلايل. در واقع می خواهند فعاليت های وکلای دادگستری را سرکوب کنند و اجازه ندهند آنها به نحو احسن از موکلين خود دفاع کنند.
XS
SM
MD
LG