لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

توکلی: اعطای پول به نوزادان، يک هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان هزينه می‌برد


احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی
احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی
احمد توکلی نماينده مجلس شورای اسلامی، تصميم دولت برای اعطای پول برای نوزادان را يک تصميم اشتباه خوانده که هزينه يک هزار و ۴۰۰ ميليارد تومانی بر کشور تحميل می‌کند.

اين نماينده مجلس گفته است اعانه و پول دادن از محل درآمدهای نفت کار درستی نيست. آقای توکلی ضمن غيرقانونی خواندن این تصمیم محمود احمدی‌نژاد خواهان توقف آن از سوی دولت شده است.

احمد توکلی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان، ايسنا گفت:«تصميم دادن يک ميليون تومان به هر نوزاد متولد سال ۸۹ يک تصميم استراتژيک و دارای آثار بسيار منفی برای حال و آينده کشور است و وقتی دولت می‌پذيرد که به متولدين سال ۸۹ نفری يک ميليون تومان بدهد معنايش اين است که با توجه به اين‌که متولدين سال ۸۸، يک ميليون و ۳۴۸ هزار نفر بوده‌اند حتی بدون در نظر گرفتن نرخ رشد جمعيت در سال ۸۹ ، دولت بايد مبلغی حدود هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان برای اين کار هزينه کند.»

اين پول از کجا می‌آيد

احمد توکلی همچنين گفته است: «در قانون بودجه‌ سال ۸۹ تحت عنوان برنامه تامين آتيه از محل فروش سهام، ۵۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده که با توجه به اين‌که هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان اعتبار لازم است حتی اگر ۵۰۰ ميليارد تومان از محل فروش سهام تحقق پيدا کند - که خواهم گفت تحقق پيدا نمی‌کند - باز هم دولت کسری اعتبار دارد و معلوم نيست با وجود ديون (بدهی‌های) زياد دولت به دستگاه‌های مختلف، اين چه تصميمی است که اعتبارش موجود نيست و کسری آن از همين حالا معلوم است و ديون و بدهی‌های دولت را افزايش می‌دهد؟»

وی که عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس هم هست، اشکال ديگر اين طرح اين را در بالا بردن هزينه‌های دولت دانسته که باعث گسترش اعتبارات دولتی می‌شود.

به گفته احمد توکلی این اقدام محمود احمدی‌نژاد، نوعی تشويق برای ازدياد جمعيت است.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: «امسال اگر هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان پول برای اين کار لازم است، سال ديگر علاوه بر يک ميليونی که به نوزادان متولد سال آينده بايد بدهد هم‌چنين بايد به کودکانی که يکساله شده‌اند صد هزار تومان پول بدهد و اين رقم تصاعدی بالا می‌رود و دولت‌های آينده را هم متعهد می‌کند.»

احمد توکلی همچنین تاکیده کرده است که اين طرح به مصوبه مجلس نياز دارد و افزود: «با اين کار، بخشی از منابع کشور بدون توجه به نياز به طور سرانه تقسيم می‌‌شود که اين خود با عدالت سازگار نيست و با اصل سوم قانون اساسی ناسازگار است. بدترين اثر آن هم اين است که توقع دريافت کمک بدون فعاليت را برای همه جوانان آينده کشور برخواهد انگيخت و چون اين تصميم عملی نخواهد بود و در عمل به شکست منجر می‌شود، نارضايتی اجتماعی را در آينده رقم می‌زند.»

دولت بايد مجوز بگيرد

به گفته احمد توکلی اين اقدام رئیس دولت غيرقانونی است و طبق اصل ۵۳ قانون اساسی، کليه پرداخت‌ها بايد طبق قانون انجام شود و مواد ۲۳ و ۵۵ قانون محاسبات عمومی هم بر اساس اصل ۵۳ قانون اساسی تدوين شده است.

احمد توکلی گفت: «دولت بايد از مجلس جواز پرداخت بگيرد که من فکر می‌کنم مجلس به هيچ‌وجه با اين کار موافقت نمی‌کند چرا که خلاف مصلحت بودن چنين اقدامی عليه روحيه‌ی کار و فرهنگ کار، فعاليت و مسئوليت ‌پذيری آشکار است و تعهداتی که به دولت‌های آينده تحميل می‌شود تعهدات کمرشکنی است که دولت‌ها از پس آن برنخواهند آمد.»

طرح اهدا يک ميليون تومان به نوزادان

طرح اهدای يک ميليون تومان به نوزادان متولد سال ۱۳۸۹ به بعد در ايران، متقارن با روز نيمه شعبان در ايران افتتاح شد.

محمود احمدی‌نژاد رييس دولت دهم، با اهدای دفترچۀ پس انداز به ۱۲ نوزاد متولد سال ۱۳۸۹، طرح «تامين آتيه مهر امام رضا» را افتتاح کرد.

بر اساس اين طرح، دولت برای همه نوزادان ايرانی که از امسال به بعد در ايران و خارج از کشور متولد شوند، حساب پس انداز يک ميليون تومانی افتتاح می‌کند. سپس سالانه مبالغی ديگر توسط دولت و والدين کودکان به اين حساب‌ها ريخته می‌شود و این کودکان در سن ۱۸ سالگی اجازه دارند از اين موجودی استفاده کنند.

به گفته رييس سازمان ثبت احوال کشور، در چهار ماه اول امسال ۴۳۶ هزار نفر متولد شده‌اند که برای همه آنان حساب پس انداز يک ميليون تومانی افتتاح می‌شود.

منتقدان دولت می‌گويند اين طرح بودجه لازم را ندارد و برنامه درستی هم برای آن مدون نشده، ضمن اين که آثار منفی دارد و بار سنگينی را متوجه دولت های آينده، خواهد کرد.

مخالفان اصلاح‌طلب و منتقدان اصولگرای ، همواره با دادن مستقیم پول به مردم از سوی محمود احمدی‌نژاد، مخالفت کرده‌ و می‌گویند اقتصاد ایران از این رهگذر لطمات بسیار جدی می‌بیند.
XS
SM
MD
LG