لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

مرگ ۱۸ نفر در اثر انفجار دو بمب در عراق


روز يکشنبه همزمان با موافقت کابینه دولت عراق با توافق نامه امنیتی با آمریکا، در جريان دو انفجار جداگانه در عراق، ۱۸ نفر کشته و تعدادی مجروح شدند.

پليس عراق روز يکشنبه ۲۶ آبان ماه اعلام کرد که دست کم ۱۵ نفر در اثر انفجار يک خودروی حامل بمب در يک پست بازرسی پليس کشته شده اند.

اين خودرو که توسط يک راننده انتحاری هدايت می‌شد، در منطقه ديالا واقع در شمال شرقی بغداد منفجر شده است.

روز يکشنبه همچنين در جريان يک انفجار ديگر در بغداد، سه نفر کشته و هفت نفر مجروح شدند. اين انفجار که منابع عراقی جزئيات بيشتری درباره آن اعلام نکرده‌اند در منطقه‌ای از شهر بغداد و در کنار يک ايست بازرسی ديگر رخ داده است.

اين انفجارها همزمان با موافقت کابيته دولت عراق با قرارداد امنيتی عراق و آمريکا رخ داد که که درصورت موافقت پارلمان عراق، حضور نيروهای آمريکايی در عراق به مدت سه سال قانونی می شود.

مهلت حضور نيروهای آمريکايی در عراق که توسط سازمان ملل متحد تعيين شده بود، با پايان سال جاری میلادی خاتمه می‌يابد اما در صورت تصويب توافق نامه امنيتی آمريکا و عراق در پارلمان این کشور، آمريکا می تواند بر اساس شرايط اين توافق نامه نيروهای خود را در خاک عراق حفظ کند.

پليس عراق درباره انفجار روز یکشنبه اعلام کرده است که دو نفر از کشته شدگان این بمب گذاری، از اعضای گروه‌های نظامی سنی متحد دولت عراق بوده‌اند.

اين نظاميان که زمانی عليه دولت می‌جنگيدند، از دو سال قبل با دولت عراق و نيروهای آمريکايی عليه القاعده متحد شده‌اند.

بمب گذاری های روز يکشنبه عراق در حالی صورت می گيرد که روز شنبه هم، ۱۳ نفر در اثر دو انفجار جداگانه در اين کشور کشته شدند.

روز شنبه، انفجار يک خودروی بمب گذاری شده در شهر تل عفار واقع در شمال عراق، ۱۰ نفر را کشت و ۲۰ نفر را مجروح کرد. همچنين روز شنبه در بغداد، انفجار يک بمب در نزديکی ساختمان تاتر ملی، سه نفر را کشت.

این انفجارها در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته، مقامات دولت عراق و ارتش آمریکا از کاهش میزان خشونت‌ها در عراق خبر داده بودند.
XS
SM
MD
LG