لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

اسرائيل: تاثير تحريم ها بر ايران مشخص نيست


گابی اشکنازی (راست) در دیدار با مایک مولن
گابی اشکنازی (راست) در دیدار با مایک مولن
يک مقام نظامی ارشد اسرائيلی گفت که هنوز مشخص نيست تاثير تحريم ها بر ايران چقدر است و معلوم نيست که اين تحريم ها و فشارهای اقتصادی، بتواند سياست های اتمی جمهوری اسلامی را تغيير دهد.

ژنرال گابی اشکنازی رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح اسرائيل که در واشينگتن به سر می برد، پس از ديدار با آدميرال مايک مولن گفت:« پرسش اصلی اين جاست که آيا اين فشارها می تواند ايران را از تصميم های اتمی اش منصرف کند؟ اين مسئله ای است که هنوز بايد منتظر ماند و نتيجه آن مشخص نشده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال اشکنازی در وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون به خبرنگاران گفت:« هنوز به اندازه کافی زمان هست که منتظر بمانيم و نتيجه را ببينيم.» او در پاسخ به پرسشی درباره اين که چقدر اسرائيل حاضر است صبر کند گفت:« خيلی مناسب نيست که در حال حاضر، تاريخ قطعی اعلام کنيم.»

وی در همين حال گفت که از سياست های فعلی دولت آمريکا در افزايش تحريم ها و اقدامات تنبيهی، حمايت می کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است از آن جايی که مقامات آمريکايی درباره هرگونه اقدام نظامی اظهار نظری نمی کنند، اسرائيل هم به اين اقدام اشاره ای نکرده است.

«همه گزينه ها روی ميز است»

آدميرال مايک مولن پس از اظهارات ژنرال اشکنازی گفت که تاثير تحريم ها بيش از اين بوده که پيشتر، تصور می شد. وی افزود:« شواهدی در دست است که نشام می دهد تحريم ها موثر بوده و حتی خيلی سريع تر از آنچه تصور می شد، تاثير خود را گذاشته است.»

آقای مولن افزود:« با اين حال، تمامی گزينه ها از جمله اقدام نظامی (عليه ايران) روی ميز است.»

پيشتر، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل در گفت وگو با جو بايدن، معاون رئيس جمهوری آمريکا گفته بود که فقط يک «خطر تهديد نظامی معتبر» می تواند جلوی برنامه جمهوری اسلامی برای دستيابی به بمب اتمی را متوقف کند.

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا هم گفته بود آثار فشار تحريم ها بر روی اقتصاد ايران مشخص است. وی همچنين گفته بود حمله نظامی، باعث می شود برنامه اتمی جمهوری اسلامی زيرزمينی شود.

آقای گيتس،‌ از «اختلاف روزافزون ميان محمود احمدی‌نژاد و آيت الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی» بر سرکارآيی تحريم‌ها خبر داده و گفته بود،‌ شواهدی در دست است که نشان می‌دهد،‌ آيت الله خامنه‌ای کم کم در اين باره دچار ترديد شده است که محمود احمدی‌نژاد «در باره تاثير تحريم‌ها بر اقتصاد ايران» به وی راست می گويد.

رابرت گيتس گفته است که تحريم‌های اعمال شده عليه ايران «بيش از آن که تصور می‌شود،‌ تاثيرگذار بوده‌اند.»

وزير دفاع آمريکا همچنين گفته بود، از طريق حمله نظامی نمی‌توان جمهوری اسلامی ايران را از تلاش برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای بازداشت و چنين اقدامی تنها موجب «مخفيانه» شدن برنامه اتمی اين کشور شده و «اتحاد ايران» را در پی خواهد داشت.

وزير دفاع ايالات متحده آمريکا در باره راه‌حل تنش کنونی بر سرمساله هسته‌ای ايران نيز گفته بود: «تنها راه حل پايدار برای جلوگيری از ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای توسط ايران اين است که خود ايرانی‌ها به اين نتيجه برسند که اين کار به نفع آنها نيست. هر گزينه ديگری غير از اين، يک راه حل کوتاه مدت خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG