لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

«قرار بازداشت مدیر ویکی لیکس توسط دادستانی سوئد»


دادستان کل سوئد روز پنجشنبه دستور بازداشت غیابی «جولین آسانژ» بنیانگذار و مدیر ویکی لیکس را صادر کرد. این حکم به خاطر دادرسی های مربوط به اتهام وی در یک مورد تجاوز جنسی و چند مورد آزار جنسی و رفتار خشونت آمیز صادر شده است.

دادستان کل سوئد در بیانیه ای گفت:« برای تحقیقات در مورد این پرونده ها لازم است که از وی سئوالاتی شود. ولی تاکنون مقامات قضایی سوئد نتوانتسه اند آقای آسانته را پیدا کنند به همین خاطر حکم جلب وی صادر شده است.»

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جولیان آسانژ با پنج مورد اتهام روبرو است که به نظر می رسد همه آن ها با دو حادثه ارتباط دارد.

یک مورد از اتهام تجاوز جنسی و یک مورد از آزار جنسی مربوط به حادثه ای است که هفدهم ماه اوت در حومه شهر استکهلم اتفاق افتاده است. موارد دیگر آزار جنسی و رفتار خشونت آمیز هستند که به دو حادثه جداگانه بین روزهای سیزدهم تا هجدهم ماه اوت مربوط می شود و در شهر استکهلم روی داده است.

براساس مدارک دادستانی سوئد اگر آقای آسانژ مجرم تشخیص داده شود، ممکن است به دو سال زندان محکوم شود. این نخستین باری است که دادستانی سوئد در اعلام جرم علیه آقای آسانژ از احتمال وقوع قطعی این جرائم صحبت می کند. در موارد قبلی اتهام آزار مطرح شده بود ولی اکنون به اتهام آزار جنسی تبدیل شده است.

به گزارش سی ان ان، صدور حکم بازداشت غیابی به این معنا است که مقامات انتظامی و قضایی سوئد می توانند وی را در هر نقطه ای در خاک این کشور بازداشت کنند ولی به معنای تقاضای استرداد وی از کشورهای دیگر نیست.

در تابستان امسال دستگاه قضایی سوئد اعلام کرد که تحقیقاتی در مورد احتمال مشارکت آقای آسانژ در اعمال خلاف قانون در جریان است. اما دادستانی کل سوئد روز پنجشنبه گفت که برای صدور حکم بازداشت نیاز بود که تحقیقات بیشتری انجام شود.

جولین آسانژ در واکنش به طرح این مسائل در ماه های گذشته همواره بر بیگناهی خود تاکید کرده و در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی الجزیره گفته بود که طرح این مسائل بخشی از کارزار تخریبی علیه «ویکی لیکس» است.

در ماه اکتبر نیز وی در گفت وگو با خبرنگار شبکه سی ان ان در پاسخ به سئوالاتی مربوط به این اتهامات گفت:« مصاحبه من با شما در مورد موضوع دیگری است. اگر شما سئوالاتی در مورد زندگی شخصی من بپرسید من مصاحبه را قطع خواهم کرد.» او دقایقی بعد از گفتن این جملات محل مصاحبه را ترک کرد.

جولین آسانژ، ۳۹ سال دارد و نه شهروند سوئد است و نه در این کشور زندگی می کند. وی اهل استرالیا است. سایت ویکلی لیکس که او از بنیانگذاران آن است، تاکنون اسناد محرمانه زیادی در مورد عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان منتشر و فاش کرده است.
XS
SM
MD
LG