لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

کروبی: تصویب طرح نظارت نمایندگان مجلس را به نوکر قدرت تبدیل می‌کند


مهدی کروبی، رییس مجلس ششم شورای اسلامی در واکنش به طرحی با عنوان«نظارت بر نمایندگان مجلس»، در نامه ای به نمایندگان مجلس گفته که «ننگ تصویب این طرح» را برای خود نخرند. وی همچنین هشدار داده که این طرح، نمایندگان مجلس را به «نوکران قدرت» تبدیل خواهد کرد.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، طرح یاد شده، اجازه می دهد نمایندگان مخالف و یا حتی مستقل در صورت نبود رضایت حکومت، از مجلس اخراج و حتی در مواردی به محاکم قضایی معرفی شوند.

مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که خود ریاست مجلس ششم شورای اسلامی را به عهده داشته، روز جمعه در واکنش به این طرح، در نامه ای به خطرات چنین طرحی هشدار داده و نمایندگان مجلس را از هرگونه بررسی و یا احتمال تصویب آن، بر حذر داشته است.

آقای کروبی در این نامه می گوید که چنین طرحی، تمامی سوابق مشروطه در یک صد سال اخیر در ایران را بی اثر کرده و اجازه حرکت نمایندگان مجلس برای وظیفه نمایندگی آن ها را از بین می برد. وی همچنین به اصول ۷۶ و ۸۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره می کند که بر اساس آن، «مجلس وظیفه تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد» و«تشکیل دولت بدون حضور مجلس امکان پذیر نیست.»

وی همچنین به جمله منسوب به آیت الله خمینی اشاره کرده که گفته بود: «مجلس در راس همه امور است.»

آقای کروبی که چهار دوره در مجلس شورای اسلامی سابقه نمایندگی دارد، هشدار داده که مجلس و پارلمان درایران نهاد قانونگزاری و رای مردم است و سوابق تاریخی نشان داده که همیشه دیکتاتوری، مجلس را هدف گرفته است.

مهدی کروبی نوشته است: «مخالفان اراده ملت در هر برهه و زمانه ای سعی در تحدید و تضعیف جایگاه مجلس و نمایندگان ملت داشته اند و چنان که در تاریخ معاصرنیز دیده ایم، گاه به کمک توپ و سرباز روسی و گاه به مدد ردصلاحیت های گسترده و تقلب در انتخابات تلاش شده اند تا نهادپارلمان را به نهادی حکومت ساخته و فرمایشی تبدیل کنند.»


آقای کروبی می گوید در زمان پس از انقلاب در ایران و برای جلوگیری از تبدیل مجلس به نهادی فرمایشی و حکومتی، نهاد شورای نگهبان به عنوان نهادی ناظر درنظر گرفته شد تا همچون گذشته که نفوذ دربار و حکومت سدی در برابر انتخابات سالم به حساب می آمد این بار در نظام جمهوری اسلامی، نهاد مجلس از دست اندازی حاکمان در امان بماند.

وی نوشته است: «با این حال شورای نگهبان خصوصا پس از رحلت امام (آیت الله خمینی) چنان بر دایره نظارتی خود بر انتخابات مجلس افزود که در عمل به نهادی مخل مشروطیت و سدی در برابر اراده مردم تبدیل شد. امروز عملا یک نماینده مردم پیش از انتخاب توسط مردم باید توسط اعضای شورای نگهبان منتخب اعلام شود و ابتدا از صافی سلایق اعضای شورای نگهبان بگذرد تا در مرحله بعد در معرض انتخاب رای مردم قرار بگیرد. بدین ترتیب آنچه باید با هدف نظارت بر مجلس در جهت تحقق حقوق ملت و جلوگیری از دست اندازی ارباب قدرت انجام می شد عملا و در گذر زمان به ضد خود تبدیل شد.»

طرحی که آقای کروبی به آن انتقاد دارد، یک بار در مجلس مطرح شد تا درباره فوریت آن تصمیم گرفته شود و با توجه به نبود رای کافی، از دستور کار کنار گذاشته شد. چندی پس از آن ولی با امضای ۵۱ نماینده بار دیگر به صحن علنی راه یافت تا درباره آن بحث شود.

«تبدیل خدمتگزاران ملت، به نوکران قدرت»

آقای کروبی گفته که این طرح سه ایراد اصلی دارد و باعث «تحقیر نماینده»، « تهدید نماینده در لوای نظارت» و «اخلال در وظیفه نمایندگی» خواهد شد.

طرح مزبور، در مورد وظایف نمایندگی می گوید: «در صورتی که اقدامات نماینده جرم تلقی شود موضوع برای رسیدگی و صدور حکم به قوه قضاییه منجر خواهد شد» و به قوه قضائیه نیز تکلیف شده که «شعبه خاصی را برای رسیدگی به موضوعات ارجاعی تشکیل» دهد.

آقای کروبی نوشته است: «چنین اقدامی نه تنها در تاریخ مجالس ایران که در تاریخ پارلمان جهان نیز بی سابقه است و البته شرم آور. آن گونه که در این طرح آمده، می توان برای تنبیه یک نماینده نطق او را به تعویق انداخت و عضویت او در مجامع و حتی هیات رئیسه مجلس و کمیسیون ها لغو کرد. به راستی چگونه می توان با اجرای چنین طرحی از عزت و استقلال یک نماینده نیز سخن گفت؟ تصویب قانونی در مجلس که مطابق آن یک نماینده موظف شود برنامه سفر خود را از پیش اعلام کند و بدون مجوز و اجازه حتی حق یک سفر نیز نداشته باشد و مصونیت نمایندگی او در معرض تهدید از سوی یک کمیته مشخص قرار گیرد، به معنای تبدیل خدمت گزاران ملت به نوکران قدرت خواهد بود.»

آقای کروبی در ادامه انتقاد خود به این طرح گفته است: «در صورت تصویب چنین طرحی دیگر فاتحه مجلس هم در نظام جمهوری اسلامی خوانده خواهد شد. جالب آن است که در بندی از این طرح آمده است «رسیدگی قضایی و صدور رای برائت نماینده مانع از اجرای تصمیمات متخذه توسط مجلس یا کمیسیون در خصوص تخلفات ارتکابی نخواهد بود».(ماده ۲۰) بدین ترتیب نیک مشخص است که هدف نویسندگان طرح از نظارت بر نماینده، نه جلوگیری از تخلفات احتمالی، که گشودن راهی برای تهدید و توبیخ و اخراج نماینده بوده است، آن هم بر اساس سلایق خاص و تصمیم های گرفته شده در محافلی مشخص.»

آقای کروبی می گوید: «در صورت تصویب این طرح بیم آن دارم نمایندگانی همچون مرحوم مدرس که در رژیم پهلوی در مجلس تحمل می شدند با توبیخ ، احضار و اخراج دیگر تحمل نشوند و راه بر آخرین امکان حضور نمایندگان ملت در مجلس بسته شود. سلب مصونیت و آزادی از یک نماینده، یعنی نابودی مجلس و همان گونه که آیت‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی گفته اند، «این گونه طرح‌ها، موجب نظارت اکثریت بر اقلیت می‌شود که این امر نیز با فلسفه استقلال نمایندگان مجلس در تضاد است.»

مهدی کروبی در پایان گفته است: «نگذارید که در این میان ذبح مجلس، در دوره ای صورت بگیرد که شما عنوان نماینده ملت را بر خود داشته اید. من در مقام یک برادر دینی، همکار قدیمی و پاسدار مشروطیت از شما می خواهم که اگر عده ای کمر به نابودی مجلس بسته اند شما ننگ تصویب این طرح که تیر خلاص بر نهاد قانونگذاری است را برای خود نخرید و بگذارید آنها خودشان در نهادی خارج از مجلس چنین برنامه ای را عملیاتی کنند.»
XS
SM
MD
LG