لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

روسيه: گفته‌های محمود احمدی‌نژاد غيرقابل قبول و غيرمسئولانه است


رییس جمهوری روسیه، دمیتری مدودف.
رییس جمهوری روسیه، دمیتری مدودف.
روسيه روز دوشنبه در واکنش به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد که رييس جمهوری اين کشور را «به کليد زدن سناريويی عليه ايران و بازی در نمايشنامه آمريکايی» متهم کرده بود، اعلام کرد اين گفته‌ها «غيرقابل قبول و غيرمسئولانه» است.

وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌ای به گفته‌های محمود احمدی‌نژاد واکنش شديد نشان داده و اعلام کرد: «به جای حرف‌های بی‌نتيجه و رفتار غيرمسئولانه رهبری ایران، بهتر است برای هرچه زودتر سامان دادن این وضع، قدم‌های ملموس و سازنده بردارند.»

دميتری مدودف، ريس جمهوری روسيه پيشتر و در جريان جلسه ای در جمع سفيران اين کشور گفته بود: «ايران به راه‌هايی که می‌تواند به ساخت بمب اتمی منتهی شود، نزديک‌تر می‌شود.»

محمود احمدی نژاد در واکنش به گفته های رييس جمهوری روسيه گفته بود: «حرفی که رييس‌جمهور روسيه زد، آگهی نمايشنامه تبليغاتی که آمريکا می‌خواهد عليه ايران اجرا کند را کليد زد. اين نمايشنامه به نويسندگی و کارگردانی آمريکا است، ولی متاسفانه برخی از روی بی‌اطلاعی و يا تحليل غلط دارند در اين نمايشنامه عليه منافع خود بازی می‌کنند و سوال اين است که چرا رييس‌جمهور روسيه بايد در نمايشنامه آمريکايی‌ها بازی کند؟»

روسيه که تنها شريک رسمی در برنامه‌های اتمی ایران و پيمانکار ساخت و تکميل نيروگاه اتمی بوشهر است، همراه ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و چین به دور چهارم تحریم‌های ایران رای مثبت داد.

محمود احمدی‌نژاد پيشتر هم در اظهاراتی به مواضع روسيه ايراد گرفته بود که واکنش شدید کرملين را به همراه داشت.

در ماه‌های اخير رفتار روسيه در قبال تهران، موجب گلايه آشکار مقام‌های ايرانی شده و چندی پيش نيز محمود احمدی‌نژاد در يک سخنرانی عمومی در سفر استانی خود به کرمان، توضيح رفتار مسکو در قبال تهران را مشکل خوانده بود.

اين سخنان رئيس دولت دهم واکنش‌هايی را در روسيه به دنبال داشته و مقام‌های روسی آن را سخنان احساساتی و نوعی «عوام‌فريبی سياسی» ارزيابی کرده بودند.

کشورهای غربی و به‌ويژه ايالات متحده آمريکا، جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای غيرنظامی در صدد ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است، اتهامی که ايران همواره رد کرده و اهداف خود را کاملا صلح‌آميز توصيف کرده است.
XS
SM
MD
LG