لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

حسن نصرالله اسناد خود درباره ترور حريری را به سازمان قضايی لبنان داد


حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز سه شنبه اسنادی را تسليم سازمان قضايی لبنان کرد که به گفته اين حزب، نشان از احتمال دست داشتن اسرائيل در ترور رفيق حريری در سال ۲۰۰۵ دارد.

منابع قضايی لبنان سه شنبه اعلام کردند «قاضی سعيد ميرزا» دادستان دادگاه تجديد نظر لبنان، اسناد حزب الله درباره ترور حريری را از «حاج وفيق صفا» ریيس کميته هماهنگی و ارتباطات اين حزب تحويل گرفت. به گفته اين منابع، آقای ميرزا هم اين اسناد را تحويل دفتر «دانيل بلمار» دادستان دادگاه بين المللی کرده است.

حسن نصر الله هفته گذشته در کنفرانسی خبری صحنه هايی از فيلمبرداری هواپيماهای شناسايی اسرائيل را به نمايش گذاشت که به گفته او، مسير رفت آمد حريری را زير نظر گرفته اند. آقای نصر الله مدعی شد که اين تصاوير نشان از آن دارد که احتمالا اسرائيل حريری را ترور کرده است.

دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری درخواست کرده بود آقای نصرالله این اسناد را به دادگاه تحویل دهد اما حزب الله لبنان از این کار خودداری کرده و گفته به این دادگاه اعتماد ندارد.

پخش تصاوير عمليات شناسايی هواپيماهای اسرائيلی چند هفته پس از آن صورت گرفت که حسن نصر الله گفته بود ممکن است دادگاه بين المللی، شماری از اعضای حزبش را به دست داشتن در ترور حريری متهم کند. حسن نصراله همچنين با انتقاد شديد از اين دادگاه و کميته تحقيق وابسته به آن، آن را «پروژه اسرائيلی» توصيف کرد که «مقاومت و لبنان» را هدف قرار داده است. او همچنين تهديد کرده در صورت متهم شدن اعضای حزب الله، سکوت نکرده و با چنين تصميمی مقابله خواهد کرد.

سعد حريری نخست وزیر لبنان در کنفرانسی که شامگاه دوشنبه برگزار کرد، گفته بود «ما از هيچ جنجال سياسی بيم نداريم اما اميدواريم که اين جنجال فرونشيند و به گفتمانی آرام و در چارچوب روند دموکراتيک تبديل شود.»

پشتر هم آقای حريری گفته بود نمی توان با تکرار اتهام ها به خيانت، گفت و گو را ادامه داد.

قرار است جلسه «گفت و گوی ملی» لبنان پنجشنبه این هفته و با حضور گروه های سیاسی رقیب و به ریاست میشل سلیمان رییس جمهوری لبنان برگزار شود و درباره موضوعاتی چون استراتژی دفاعی لبنان برای مقابله با اسرائيل توافق شود.
XS
SM
MD
LG