لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

فرمانده نيروهای آمريکايی در افغانستان از کار برکنار شد


ژنرال استنلی مک کریستال، پیش از ورود به کاخ سفید و دیدار با باراک اوباما.
ژنرال استنلی مک کریستال، پیش از ورود به کاخ سفید و دیدار با باراک اوباما.
ژنرال استانلی مک کريستال، فرمانده نيروهای آمريکايی در افغانستان پس از انتقادهايی که در گفت وگو با مجله رولينگ استون درباره دولت آمريکا مطرح کرده بود، از کار برکنار شده و ژنرال ديويد پتريوس به جای او منصوب شد.

ژنرال مک کريستال روز چهارشنبه ديداری حدود نيم ساعت با رييس جمهوری آمريکا داشت و پس از آن به جلسه رفت. گزارش های خبری حاکی است در اين جلسه تصميم نهايی شد تا ژنرال مک کريستال از کار برکنار شود.

باراک اوباما در يک سخنرانی در کاخ سفيد اين تصميم را اعلام کرده و گفت که از روی عصبانيت يا به دلايل شخصی اين تصميم را نگرفته و از تلاش های ژنرال مک کريستال تقدير کرد.

آقای اوباما گفت که مقوله جنگ فراتر از يک سرباز، يک ژنرال، يا يک رييس جمهوری است. وی با انتقاد از گفت وگوی ژنرال مک کريستال با مجله رولينگ استون گفت که برخی قضاوت های نادرست در اين گفت وگو مطرح شده است.

رييس جمهوری آمريکا گفت:«همه ما اختلاف هايی با هم داريم ولی هدف ما مشترک است و نبايد اختلاف ديدگاه سياسی، باعث انحراف در کار شود.»

آقای اوباما در حالی در اين سخنرانی حاضر شد که معاون رييس جمهوری آمريکا جو بايدن، وزير دفاع آمريکا رابرت گيتس، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا آدميرال مايک مالن و ژنرال ديويد پتريوس در کنار او قرار داشتند.

ژنرال ديويد پتريوس پيشتر رييس قوای نظامی آمريکا در عراق بود و پس از آن، به عنوان فرمانده نيروهای مرکزی آمريکا در منطقه خاورميانه منسوب شده بود.

گفت وگوی جنجالی

ژنرال مک کريستال در گفت وگو با رولينگ استون انتقادات شديدی از دولت آمريکا، رييس جمهوری ايالات متحده، معاون رييس جمهوری و همچنين سفير آمريکا در افغانستان کرده است. او از باراک اوباما انتقاد کرده که طرحی که باورپذير نبوده را می خواسته به زور حاکم کند و زمانی که درخواست نيروهای بيشتر کرده و رييس جمهوری به آن پاسخ مثبت نداده را، «لحظه ای دردناک» خوانده است.

ژنرال مک کريستال درخواست حدود ۵۰ هزار نيروی اضافی و تازه نفس کرده بود که دولت آمريکا با اعزام حدود ۳۵ هزار نيرو موافقت کرد.

ژنرال مک کريستال همچنين گفته که يک بار ديداری ۱۰ دقيقه ای با رييس جمهوری آمريکا داشته که به گفته او، فقط برای عکس گرفتن های مطبوعاتی بوده است.

وی همچنين گفته که از سوی کارل آيکنبری، سفير آمريکا در کابل مورد «خيانت» قرار گرفته است. ژنرال مک کريستال گفته آقای آيکنبری ترديد ها نسبت به کارآمدی دولت حامد کرزی را زير سوال برده تا اگر سياست های آمريکا در افغانستان با شکست مواجه شد، خود را حفظ کرده باشد.

آقای آيکنبری ژنرال سه ستاره سابق ارتش آمريکا است که پيش از حضور در وزارت خارجه، همدوش آقای مک کريستال در ارتش آمريکا خدمت کرده است.
XS
SM
MD
LG