لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

محمد خاتمی: بعد از آيت الله خمينی، جای قواعد و استثناها عوض شد


محمد خاتمی.
محمد خاتمی.
محمد خاتمی رييس جمهوری سابق ايران با اشاره به فضای پيش آمده پس از انتخابات گفت که راهکار اين است همه با هم با داوری قانون اساسی عمل کنند و معيارهايی که آيت الله خمينی گفته بود و نه با تفسيرهای نا به جا. وی افزود:«متاسفانه بعد از امام جای قواعد و استثناها عوض شد.»

به گزارش سايت پارلمان نيوز، آقای خاتمی روز سه شنبه ۲۵ خرداد ماه در دیدار با اعضای شورای مرکزی سازمان جوانان و دانشگاهيان حزب اعتماد ملی، به بررسی شرايط روز پرداخت و گفت:« اگر کسانی مخالف مديريت موجود در کشور هستند و می‌گويند اين مديريت با معيارهای انقلاب اسلامی و خط امام سازگار نيست و با مصالح کشور نمی‌خواند، اينها خيرخواه مملکت هستند.»

آقای خاتمی همچنين گفته که بايد در يک فضای آزاد، وضعيت اقتصادی و مديريتی کشور مورد بررسی قرار گيرد و به مردم هم درست اطلاع داده شود تا بتوانند تصميم بگيرند.

رييس جمهوری سابق ايران افزود:« ما با اين درآمد هنگفت نفت می‌توانستيم مسير ۲۰ ساله چشم انداز را ۱۰ ساله طی کنيم ولی امروز از آن هدف‌ها دورتر شده ايم و کاری کرديم که ورود سرمايه خارجی به کشور قطع شد والان هم فشار می‌آيد که سرمايه به کشور نيايد ما برای ورود به بازارهای دنيا مشکل پيدا کرديم.»

محمد خاتمی گفته که انتقاد از وضع مديريتی همانند امر به معروف و نهی از منکر يک وظيفه است که بايد انجام شود.

وی هشدار داد:« نتيجه اين روش که از يک طرف در عرصه‌های سياسی همه راهها را می‌بندند که فقط يک جريان خاص بتواند در عرصه حضور داشته باشد، درعرصه اجتماع عرصه را تنگ ‌کنند و با روش‌های ضداخلاقی، البته سازمان‌دهی شده همه نيروها را در تنگنا قرار ‌دهند، نارضايتی‌هايی است که در اقشار مختلف مردم وجود دارد.»

زندگی مردم آسان تر شده يا مشکل تر

آقای خاتمی همچنين با انتقاد از شعار دولت دهم مبنی بر عدالت گستری گفت:« کجاست عدالت؟ آيا امروز زندگی مردم آسان‌تر شده يا مشکل‌تر؟ کسانی‌که مخالف اين روش‌ها هستند خيرخواه انقلاب و جامعه هستند نه کسانی که می‌کوشند حتی چهره امام و نظام را بد جلوه دهند.»

محمد خاتمی به عنوان راهکار پيشنهاد کرده همه دست به دست هم دهند و به فکر چاره باشند چون اين رفتار و روش‌هايی که در دستور کار دولت است، درست نيست و بايد جلوی تهمت زنندگان، تخريب کنندگان و کسانی که روش های خشن دارند را گرفت.

فاشيسم از ليبراليسم بدتر و خطرناک تر است

آقای خاتمی با اشاره به جريان ها و مواضعی که غرب و ليبراليسم را آخر خط و خطری برای جهان خوانده اند گفت:«بنده در حد توان به غرب و ليبراليسم نقد داشته‌ام و کرده‌ام. کتاب «از دنيای شهر تا شهر دنيا» (نوشته محمد خاتمی) را بخوانيد و فصل آخر آن نقد ليبراليسم است. بنده متهم می‌شوم به طرفداری از ليبراليسم و از آن طرف يک نوع رفتارهای فاشيستی در کشور وجود دارد که به نام اسلام و انقلاب می‌خواهند آن را در کشور جا بيندازند.»

محمود احمدی نژآد و همراهانش گهگاه با انتقاد شديد از غرب و آمريکا، به خطرات ليبراليسم اشاره کرده و گفته اند اسلام توان مديريت جهان را دارد و کار ليبراليسم به آخر رسيده است.

آقای خاتمی تاکيد کرد:« ما نمی‌توانيم با حربه فاشيسم به جنگ ليبراليسم برويم. هم فاشيسم و هم ليبراليسم قابل نقد است البته فاشيسم از ليبراليسم بسيار بدتر و خطرناک تر است.»

رهبری هم اين روش ها را نمی پسندد

آقای خاتمی که رياست بنياد باران را هم به عهده دارد، حوادثی که در جریان سخنرانی حسن خمينی در چهاردهم خرداد پيش آمد و همچنين حمله به دفتر آيت‌الله صانعی را محکوم کرد و گفت:« بنده مطمئنم رهبری و رده‌های بالای مملکت هم اين روش‌ها را نمی‌پسندند.»

در جريان مراسم سالگرد آيت الله خمينی در روز چهاردهم خرداد، شماری از مردم با شعار دادن ممتد، مانع از سخنرانی حسن خمينی شدند. اين اخلال با واکنش شماری از مراجع تقليد در قم همراه بود.

همچنين در اين هفته مهدی کروبی به ديدار آيت الله صانعی در قم رفت که گروهی دفتر را محاصره کرده و قسمت هايی از بيت آقای صانعی را مورد هجوم قرار دادند.

آقای خاتمی به برخوردهايی که از ۲۵ خرداد سال پيش به بعد با معترضان شده اشاره کرد و گفت اين روش ها نادرست بوده است.

وی گفت:« امروز هم تعداد زيادی از برادران و خواهران و جوانان ما در زندان هستند. هزينه‌های فراوان انسانی و مالی در اين زمينه داده‌ شده و بدتر از همه اين که اعتمادها بهم خورده است.»

يک جريان خاص و تثبيت حاکميت

رييس جمهوری سابق ايران گفت که در حال حاضر در جامعه وضعيتی هست که يک جريانی و طرز تفکری خودش را محور و اساس انقلاب می داند و حاضر است برای دفع آنهايی که به عنوان رقيب خود می شناسد و برای تثبيت حاکميت خود، از همه چيز سوء استفاده کند.

آقای خاتمی افزود:« اين جريان خيلی ساده همه ارزش‌ها و سرمايه‌ها، امام، انقلاب و رهبری را در مسير هدف خاص بکار می‌گيرد و طوری وانمود می کند که انها تجسم امام، رهبری و اصل انقلاب هستند و هر کس با سلايق آن‌ها مخالف باشد او ضد انقلاب و نظام و مخالف مصالح کشور است و بعد در سطح وسيع شروع به تبليغات گسترده‌ای می‌شود برای بدنام کردن و تهمت زدن به گروه‌ها و جريانات و افراد.»

وی افزود:« ما می‌بينيم آن نهادهايی که بايد صلاحيت‌ها را مشخص بکنند می‌آيند با همين معيارها بصورت انبوه انسان‌های شايسته را رد می کنند و قدرت انتخاب مردم را محدود می‌کنند يا در برخوردهای قضايی و امنيتی که در جامعه هست، ما می‌بينيم همين طرز تفکروجود دارد؛ در تبليغات،صدا و سيما و بولتن ها و در اجرا و عمل هم اين مسائل وجود دارد که بسيار خطرناک است.»

فشار زيادی روی ايران است

محمد خاتمی که رئيس موسسه بين‌المللی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها هم هست، گفت که امروز فشاری که روی ايران است، بسيار زياد است و به قطعنامه اخير شورای امنيت هم اشاره کرد.

آقای خاتمی گفته در حالی که فشار روی ايران است، ما بايد وحدت داشته باشيم و در کنار هم قرار بگيريم ولی در داخل شاهد سياست‌هايی هستيم که به انفکاک و جدايی‌ها و تقويت دشمنی‌ها می انجامد.

شورای امنيت سازمان ملل در شش قطعنامه، که چهار تای آنها شامل تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی است، از ايران خواسته غنی سازی اورانيوم را تعليق کرده و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند. تمامی اين قطعنامه ها در دولت نهم و دهم به رياست محمود احمدی نژاد صادر شده است.
XS
SM
MD
LG