لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۵

«سه کوهنورد آمريکايی به زور از خاک عراق به ايران برده شدند»


سه کوهنورد آمریکایی به همراه مادرانشان در تهران.
سه کوهنورد آمریکایی به همراه مادرانشان در تهران.
گزارش یک نشریه در آمريکا می‌گويد سه کوهنورد آمريکايی که به اتهام ورود غيرقانونی به مرز ايران و جاسوسی به زندان افتاده‌اند وارد خاک ايران نشده بودند و به زور به خاک ايران برده شده و آنجا دستگير شده‌اند.

شان باوئر، سارا شورد و جاش فتال که حدود يک سال از دستگيری آنها می‌گذرد، گفته بودند که اشتباهی وارد خاک ايران شده‌اند.




نشریه «نيشن» چاپ آمريکا روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد با دو شاهد عينی گفت وگو کرده و آنها تاييد کرده و گفته‌اند که سه کوهنورد آمريکايی در زمان دستگيری، در خاک عراق بوده اند.

«نيشن» می‌گويد حاضر به فاش کردن نام شاهدان خود نيست، چرا که این افراد از هرگونه عمليات تلافی‌جويانه از سوی ايران احساس خطر می کنند.

استر کاپلان از نيشن در گفت‌وگو با وب‌سایت «دموکراسی نا» (دموکراسی اکنون) گفت: «اين دو شاهد می‌گويند ناجا، نيروی انتظامی ايران، آنها را به زور خواسته‌اند ببرند وقتی سه کوهنورد نرفتند، تيرهوايی شليک کردند.»

خانم کاپلان افزود: «پس از اين که بدون توجه به شليک هنوز سه کوهنورد آمريکايی حاضر به ورود به خاک ايران نيستند، مامور ناجا وارد خاک عراق شده و به زور آنها را به آن سمت می برد.»

«نيشن» به نقل از دو منبع ديگر می‌گويد ماموران ياد شده در اين گزارش که دستگيری را انجام داده اند، بازداشت شده و به جرم آدم ربايی و قتل هم اکنون در زندان به سر می برند.

نورا شورد، مادر سارا شورد، در گفت وگو با شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه گفت: «خبر هولناکی است که اين مسئله به طور عمومی مطرح نشده و اين که (در صورت واقعيت)، چرا اين بچه ها دستگير شده و به زندان افتاده اند.»

سيندی هيکی، مادر شان باوئر، هم در گفت وگويی با آسوشيتد پرس گفت: «اين گزارش مرا اميدوار می کند که مقامات ايرانی روی اين پرونده تحقيق کرده و شايد به سرعت آنها (سه کوهنورد زندانی) را آزاد کنند.»

يک منبع وزارت خارجه آمريکا که به دليل حساسيت موضوع نخواسته نامش فاش شود به آسوشيتدپرس گفت که نمی تواند در مورد گزارش نيشن، موضعی اختيار کند و نه آن را تکذيب می‌کند و نه تاييد.

مادران سه کوهنورد آمريکايی حدود دو ماه پيش در ميان تبليغات رسانه های دولتی جمهوری اسلامی از جمله پرس تی وی، به ايران رفته و موفق شدند در يک هتل با فرزندان خود ديدار کنند. سه کوهنورد ياد شده در زندان اوين هستند.

حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی پيشتر گفته بود مدارک مستندی وجود دارد که نشان می دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ايران با سرويس های اطلاعاتی آمريکا همکاری می کردند.

حيدر مصلحی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه تلويزيون انگليسی زبان دولت ايران، «پرس تی وی»، گفته بود که اسناد و مدارک اين موضوع را به زودی در اختيار رسانه ها قرار می دهد.

متعاقب آن، فيليپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمريکا اين موضوع را رد کرده و آن را «اتهامی واهی و بی اساس» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG