لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۴

واکنش باراک اوباما به نتايج انتخابات کنگره آمريکا


در حالی که نمايندگان جمهوريخواه، اکثريت مجلس نمايندگان آمريکا را در دست گرفته اند، باراک اوباما، رييس جمهوری اين کشور گفت که به برنامه های خود ادامه خواهد داد و تلاش می کند با مجلس نمايندگان آمريکا، همکاری کند.

باراک اوباما در مصاحبه مطبوعاتی پس از انتخابات مياندوره ای آمريکا بر تعهد خود برای يافتن زمينه های مشترک با جمهوريخواهان تاکيد کرد، ولی گفت چنین روندی «آسان» نخواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: من تظاهر نخواهم کرد که ما قادر خواهیم بود همه اختلاف نظر ها و تفاوت ها را کنار بگذاریم.

آقای اوباما همچنین گفت:« نتايج انتخابات نشان می دهد مردم آمريکا به دنبال راه حل هستند و از شنيدن حرف خسته شده اند.»

رييس جمهوری آمريکا افزود:« با اين حال تاييد می کنم که رسيدن به مواضع مشترک با مجلس جديد نمايندگان و همکاری با آنها دشوار خواهد بود.»

باراک اوباما می‌گوید که مشکلات اقتصادی نگرانی اصلی مردم آمریکا است و آنها از روند اقدامات ناراضی هستند.

باراک اوباما گفت: «پيامی که من از مردم در جريان انتخابات گرفتم، اين بود که همه در واشينگتن (پايتخت سياسی آمريکا) بايد مسئول باشند و اين که می خواهند همه سخت کار کرده و به توافق و اجماع برسند.»

باراک اوباما همچنين گفت: ديگر هيچ حزبی به تنهايی قادر نيست که ديکته کند از این به بعد به کدام سمت بايد حرکت کرد.

باراک اوباما همچنين گفت: اگرجمهوريخواهان ايده هايی برای بهبود اصلاح سيستم بهداشت و درمان دارند، اگر می خواهند برخی تغييرات را پيشنهاد کنند که باعث تسريع و موثر بودن اين اصلاحات شود، خوشحال خواهم شد تا اين ايده ها را بررسی کنم

نتيجه انتخابات مياندوره ای کنگره آمريکا، با پيروزی جمهوريخواهان همراه بود. هرچند اکثريت مجلس سنای آمريکا هنوز در اختيار دموکرات ها است، اما مجلس نمايندگان به اکثريت جمهوريخواهان رسيد. نانسی پلوسی، رييس مجلس نمايندگان آمريکا ديگر اين مقام را نخواهد داشت و رهبر اکثريت جمهوريخواه، رياست مجلس نمايندگان را برعهده خواهد گرفت.

جان بينر، رهبر اکثريت جمهوريخواه در مجلس نمايندگان و ميچ مک کانل، رهبر جمهوريخواهان در مجلس سنا گفتند که خواهان لغو لوايحی و طرح هايی هستند که در دو سال گذشته در مجلس نمايندگان تصويب شده است. از جمله طرح اصلاح خدمات درمانی که با تصويب مجلس نمايندگان و سنای آمريکا و امضای رييس جمهوری آمريکا، به قانون تبديل شده است و نيز طرح قانونمند کردن فعاليت های اقتصادی و بازرگانی.

جان بينر گفت:« کاملا مشخص است که مردم آمريکا يک دولت کوچکتر و کم خرج تر و مسئول می خواهند. ما متعهد شده ايم که به حرف مردم گوش کنيم.

به گزارش رويترز، رای دهندگان آمريکايی که از رهبری اوباما ناراضی بودند، دموکرات ها را در جريان انتخابات مجازات کردند و با سپردن مجلس نمايندگان به جمهوريخواهان، اکثريت دموکرات در سنا را هم تضعيف کردند.

جمهوريخواهان دستکم ۶۰ کرسی تازه در مجلس نمايندگان به دست آورند و کنترل تمامی کميته‌های اين مجلس را به دست گرفتند. گزارش‌ها حاکی است اين بزرگترين تغيير قدرت از سال ۱۹۴۸ تاکنون است که در جريان آن، دموکرات‌ها ۷۵ کرسی تازه در مجلس نمايندگان در اختيار گرفتند.

گزارش‌ها حاکی است کنگره جديد آمريکا که از ماه ژانويه، ابتدای سال آينده ميلادی و کمتر از دوماه ديگر و با تغييرات جديد کار خود را آغاز می کند، ممکن است با سياست های کاخ سفيد همراهی نکند و باراک اوباما هم ممکن است به قدرت وتوی لوايح متوسل شود.

هرچند باراک اوباما از تلاش برای دستيابی به مواضع مشترک با مجلس نمايندگان سخن گفته، اما جمهوريخواهان هيچ واکنشی مبنی بر همکاری نشان ندادند. در این زمینه آقای مک کانل گفت:« ما جلوی مسيری که مردم آمريکا با آن مخالفت کردند را می گيريم و جهت حرکت را اصلاح می کنيم. ما هربار که دولت با مردم آمريکا همراهی کند، همکار دولت خواهيم بود و هربار که از اين راه سرباز زند، مخالفت خواهيم کرد.»

به رغم تلاش فراگير دمکرات‌ها در هفته‌های اخير برای تأثير گذاشتن برای روند انتخابات کنگره، جمهوريخواهان توانسته اندبا همراهی جريان بسيار محافظه کار «تی پارتی» و با استفاده از نارضايتی ها به ويژه از بالا بودن نرخ بيکاری و ادامه بحران اقتصادی، نتيجه انتخابات روز سه شنبه را به نفع خود رقم بزنند.
XS
SM
MD
LG