لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

رکورد جدید: نفت بشکه ای ۱۰۲ دلار معامله شد


وزیر نفت جمهوری اسلامی، گفته بود که ايران در اجلاس آينده با توجه به شروع فصل بهار و کاهش نياز به انرژی، تمايل به کاهش توليد نفت دارد.( عکس: AFP)
وزیر نفت جمهوری اسلامی، گفته بود که ايران در اجلاس آينده با توجه به شروع فصل بهار و کاهش نياز به انرژی، تمايل به کاهش توليد نفت دارد.( عکس: AFP)

بهای نفت در بورس نیویورک روز چهارشنبه با گذر از رقم ۱۰۲ دلار برای هر بشکه نفت خام سبک و سنگین رکورد تاریخی تازه ای بر جای گذاشت.


به گزارش خبرگزاری ها، در معاملات صبح روز چهارشنبه، نفت خام سبک شيرين پايه بورس نيويورک برای تحويل در ماه آوريل به قيمت بشکه ای ۱۰۲ دلار و هشت ‪ سنت داد وستد شد.


همچنين هر بشکه نفت برنت دريای شمال برای تحويل در ماه آوريل ۱۰۰ دلار و ۵۳ سنت معامله شد.


بيشترين قيمتی که تاکنون برای هر بشکه نفت خام ثبت شده بود، ۱۰۱ دلار و ۳۲ سنت در روز اول اسفند ماه و در بازار نفت خام نيويورک بود.


يک کارشناس نفت در گفت و گو با خبر گزاری فرانسه، ادامه کاهش ارزش برابری دلار با ساير ارزها و نگرانی از کاهش حجم توليد اوپک را مهمترين دلايل افزايش دوباره قيمت نفت عنوان کرده است.


امروز صبح نرخ برابری دلار و یورو رکورد تازه ای بر جای گذاشت و ارزش هر یورو به بیش از یک و نیم برابر هر دلار آمریکا رسید.


  • «سقف توليد اوپک در نشست پنجم مارس يا کاهش خواهد يافت و يا در حد فعلی ثابت خواهد ماند چرا که تقاضای جهانی نفت طی سه ماه دوم امسال تا بيش از دو ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت و اوپک نگران کاهش تقاضا و افت شديد قيمت نفت طی سه ماه دوم ۲۰۰۸ است.»
وزیر انرژی الجزایر

چشم ها به نشست اوپک


کشورهای عضو اوپک هفته آينده، پنجم مارس، در وين دور هم جمع خواهند شد تا در باره سقف توليد اوپک در ماه های بهار و تابستان تصميم بگيرند.


ساعتی پس از اين رکورد شکنی، شکيب خليل، وزير انرژی الجزاير و رییس اوپک گفت که تصور نمي کند توليد اوپک افزايش يابد.


او به خبرگزاری رويترز گفت: «ذخاير جهانی نفت در حد مطلوبی قرار دارد و اوپک به هيچ وجه سقف توليد خود را افزايش نمی دهد.»


او همچنين گفت: سقف توليد اوپک در نشست پنجم مارس يا کاهش خواهد يافت و يا در حد فعلی ثابت خواهد ماند چرا که تقاضای جهانی نفت طی سه ماه دوم امسال تا بيش از دو ميليون بشکه در روز کاهش خواهد يافت و اوپک نگران کاهش تقاضا و افت شديد قيمت نفت طی سه ماه دوم ۲۰۰۸ است.


از سوی ديگر ايران هم اعلام کرده است که در اجلاس هفته آينده اوپک از سياست کاهش توليد حمايت خواهد کرد.


روز شنبه، چهارم اسفند ماه، غلامحسين نوذری، وزیر نفت جمهوری اسلامی،گفته بود که ايران در اجلاس آينده با توجه به شروع فصل بهار و کاهش نياز به انرژی، تمايل به کاهش توليد نفت دارد.


اين در حالی است که علاوه بر رکورد شکنی قيمت نفت آمريکا و اروپا، روز اول اسفند ماه، قيمت هر بشکه نفت اوپک هم برای اولين بار در تاريخ به قيمت ۹۴ دلار و ۲۳ سنت رسيد. اين دومين رکورد شکنی قيمت نفت اوپک در دو ماه گذشته بود.


پيش از اين هم با وجود افزايش شديد بهای جهانی نفت، وزيران نفت کشورهای عضو سازمان اوپک در تاريخ ۱۲ بهمن ماه، در جريان صد وچهل و هفتمين اجلاس اوپک در وين، تصميم گرفتند که ميزان توليد اوپک را افزايش ندهند.


از سوی ديگر، چه در جريان اجلاس گذشته و چه در اجلاس سران کشور های عضو اوپک که آبان ماه گذشته در رياض برگزار شد، کشورهای صنعتی و از جمله آمريکا خواستار افزايش توليد اوپک بودند.


XS
SM
MD
LG