لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

پاکستان: از تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران پیروی می‌کنيم


یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان
یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر پاکستان
یوسف رضا گیلانی، نخست وزير پاکستان، روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش «به عنوان عضوی از جامعه جهانی» به تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران عمل می‌کند و قصد سرپيچی از آن را ندارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اظهار نظر نخست وزیر پاکستان یک روز پس از آن منتشر شده است که ريچارد هالبروک، نماينده ويژه رئيس جمهور آمريکا در امور افغانستان و پاکستان، هشدار داد که طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان در تعارض با دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی ايران است.

خط لوله انتقال گاز از ايران به هند از راه پاکستان موسوم به خط لوله صلح ارزشی معادل ۷.۶ ميليارد دلار دارد و چند سال است که ميان تهران و اسلام‌آباد به مذاکره و رايزنی گذاشته شده است.

آقای گيلانی در يک کنفرانس خبری در جنوب پاکستان گفت: «اگر آمريکا تحريمی را به اجرا می‌گذارد مستلزم پيروی جهانی است و پاکستان هم به عنوان عضوی از جامعه جهانی از آن تبعيت می‌کند.»

کنگره آمريکا مشغول تلفيق دو طرح جداگانه در زمینه تحريم صنعت انرژی ايران است که هر یک در مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمریکا به تصويب رسيده و حال بايد این دو طرح نهايی شده و برای تبديل به قانون، به دفتر رئيس جمهور آمريکا فرستاده شود.

آقای هالبروک از دولت پاکستان خواسته است تا زمان نهايی شدن طرح تحريم‌های کنگره آمريکا علیه ایران از هرگونه دنبال کردن طرح خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان که در ماه مارس، حدود سه ماه پيش، ميان تهران و اسلام‌آباد امضا شد دست نگه دارد.

پاکستان با کمبود انرژی برای توليد برق روبه‌رو است و حدود پنج هزار مگاوات کمبود برق دارد. قطعی برق باعث اعتراض‌های زيادی به دولت علی اشرف زرداری، رئيس جمهور پاکستان، از سوی مردم این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، واشينگتن هنوز انتقاد آشکاری از همکاری تهران و اسلام‌آباد در خط لوله انتقال گاز نداشته، چرا که به همراهی پاکستان در جنگ با شبکه القاعده و همچنين انزوای ايران نيازمند است.

شورای امنيت سازمان ملل به تازگی دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را به دليل فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی تصويب کرد. آمريکا و غرب فعاليت‌های اتمی جمهوری اسلامی را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می‌دانند، این در حالی است که تهران می‌گويد فعاليت‌های هسته‌ای را برای توليد برق دنبال می‌کند.

طرح خط لوله گاز ميان ايران و پاکستان قرار است در سال ۲۰۱۵، حدود پنج سال ديگر، تکميل شده و گاز ايران را از راه پاکستان به هند انتقال دهد.
XS
SM
MD
LG