لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

رييس جمهوری سودان برنده انتخابات اعلام شد


عمرالبشیر، حدود بیست سال است که قدرت را در دست دارد.
عمرالبشیر، حدود بیست سال است که قدرت را در دست دارد.
رييس جمهوری سودان عمرالبشير به رغم تحريم انتخابات از سوی مخالفان و نيز ادعاهای متعدد درباره تقلب در انتخابات، برنده انتخابات رياست جمهوری اين کشور اعلام شد.

عمرالبشير نخستين مقام دولتی است که با وجود حکم جلب بين المللی از سوی دادگاه لاهه و اتهام به ارتکاب جنايات سازمان يافته در دارفور در غرب اين کشور، برای دور دوم به عنوان رييس جمهوری اعلام می شود.

مخالفان عمرالبشير در حالی که وی قصد داشت مشروعيت خود در سودان را تقويت کند، به اتهام بروز تقلب، از انتخابات کنار کشيده و در آن حاضر نشدند و آقای البشير برای پنج سال ديگر توانست کرسی رياست جمهوری را در اختيار خود نگهدارد. با اين حال به گزارش آسوشيتد پرس، مشکلات آقای البشير به قوت خود باقی است چرا که منتقدانش می گويند او به لحاظ بين المللی مخالفان و ناراضيان زيادی دارد و حتی به دليل حکم جلبی که برای او صادر شده، به راحتی نمی تواند به خارج از کشور سفر کند. ضمن اين که به نظر نمی رسد انتخاب مجدد او بتواند سودان را از انزوايی که در آن قرار دارد، خارج کند.

حدود پنج سال پيش انتخابات چند حزبی برای انتخابات رياست جمهوری، انتخابات پارلمانی و انتخابات محلی، به عنوان يکی از پيش شرط های اصلی برای قرارداد صلح مطرح شد تا سودان را از جنگ داخلی به مدت ۲۱ سال نجات دهد. اعراب مسلمان در شمال و مسيحيان جاندارپندار (قائل به اين که نه تنها انسان که حيوان، گياهان و سنگ و اشياء هم روح دارند) در اين مدت با هم مبارزه مسلحانه داشتند. اين درگيری حدود دو ميليون تن کشته به جای گذاشت و شمار زيادی را بی خانمان کرد.

انتخابات اخیردر سودان، راه را برای رفراندوم سال ۲۰۱۱ باز کرد تا مشخص شود جنوب سودان عضوی از اين کشور باقی می ماند يا اين که به سمت استقلال و جدا شدن از کشور می رود.

بازرسان بين المللی می گويند در جريان انتخابات رياست جمهوری سودان به دليل بروز تاخير، ارعاب و فهرست های غيرواقعی از استانداردهای بين المللی دور بوده اما با اين حال، پيشنهادی برای بازشماری آرا نداده و گفته اند بهتر است از اين انتخابات برای برگزاری رفراندوم استقلال جنوب سودان که در سال آينده قرار است برگزار شود، درس گرفته شود.

به گفته رييس کميسيون ملی انتخابات سودان، رييس جمهوری فعلی توانسته ۶۸ درصد آرا از ميان ۱۰ ميليون صندوق رای را به خود اختصاص دهد.

عمرالبشير وعده داده تمامی نيروهای نظامی سودان را به نوعی همکاری ملی دعوت کرده و همچنين تعهد کرده که رفراندوم سال آينده، حتما برگزار خواهد شد. وی پس از اعلام پيروزی اش در يک پيام تلويزيونی به مردم سودان گفت:«به من اعتماد کرده ايد و از اين رو وعده ميدهم که هم رفراندوم برگزار خواهد شد و هم روند صلح در دارفور به سرانجام خواهد رسيد.»

رييس سودان جنوبی، سيلوا کير (Silva Kiir) با کسب حدود ۹۳ درصد از آرا، مقام خود به عنوان رييس جمهوری جنوب سودان را حفظ کرده است.
در جريان اين انتخابات که طی پنج روز برگزار شد، ادعاهای زيادی مبنی بر بروز تقلب اعلام شده و حتی در برخی نقاط از جنوب سودان، باعث افزايش ناآرامی شد و به رغم دشواری ها، نتايج انتخابات با تاخير اعلام شد.
XS
SM
MD
LG