لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

۱۸ تن درحمله انتحاری کابل کشته شدند


صحنه انفجار در کابل، پایتخت افغانستان.
صحنه انفجار در کابل، پایتخت افغانستان.
در یکی از مرگبارترین حملات در ماههای اخیر در کابل ۱۸ تن از جمله پنج سرباز آمريکايی، يک سرباز کانادايی و ۱۲ غير نظامی کشته شدند .

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبه نظاميان طالبان مسووليت اين حمله را به عهده گرفته و گفته اند به حملات بيشتری دست خواهند زد.

فرد مهاجم يک خودروی بمبگذاری شده را در ساعت شلوغی در خيابانی نزديک به پارلمان و در فاصله کمی با يک بيمارستان و يک مرکز آموزش نظامی، منفجر کرد.

زمارای بشاری (Zemarai Bashary) سخنگوی وزارت کشور افغانستان تاييد کرد که ۱۲ غيرنظامی کشته شده و ۴۷ تن زخمی شدند که بيشتر آنها در اتوبوسی بودند که در حال گذر از کنار خودروی بمبگذاری شده بود. در ميان کشته شدگان غيرنظامی، زنان و کودکان هم ديده می شوند.

حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان اين حمله را محکوم کرد و حمله به مردم بيگناه را خلاف تمامی اصولی بشری و اسلامی خواند. آندرس فوگ راسموسن دبيرکل ناتو هم اين حمله را محکوم کرد.

کاخ سفيد واشينگتن هم گفت آنچه طالبان به مردم افغانستان پيشنهاد می کند، نابودی محض است. سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا هم اين حمله را محکوم کردند.

در طول يکسال گذشته، ۲۰۹ سرباز ناتو در افغانستان کشته شدند که ۱۳۰ تن از آنها آمريکايی بودند. قرار است شمار سربازان و نيروهای تازه نفس در افغانستان طی تابستان امسال بيشتر شود.

خبرگزاری فرانسه می گويد شخصی با نام ذبيح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی کرده، در تماس تلفنی با دفتر اين خبرگزاری از نقطه ای نامعلوم، مسووليت حمله انتحاری روز سه شنبه را به عهده گرفته است.

طالبان حدود يک هفته پيش هشدار داده بود حمله عليه ديپلمات ها، اعضای پارلمان افغانستان و حدود ۱۳۰ هزار نيروی نظامی بين المللی در اين کشور را شدت می دهد.

در جريان حمله ای ديگر در روز سه شنبه در استان پکتيا، يک مهاجم انتحاری در مقابل مقر پليس خود را منفجر کرد که در پی آن، يک افسر پليس کشته شد. دو افسر پليس و دو سرباز نظامی هم در حمليه ای ديگر و با انفجار بمب های کنار جاده ای در استان هلمند در جنوب افغانستان کشته شدند.
XS
SM
MD
LG