لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

تاکید اوباما بر ادامه تلاش برای تشدید تحریم ها علیه ایران


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، در گفت وگوی تلفنی با رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، تاکيد کرده است که واشينگتن به تلاش های خود برای تشديد تحريم های ايران ادامه خواهد داد.

کاخ سفيد در بيانيه ای اعلام کرده است که باراک اوباما در اين گفت و گو از تلاش های ترکيه برای ميانجيگری در مناقشه هسته ای ايران و همچنين توافق برای مبادله اورانيوم غنی شده ايران با سوخت هسته ای در ترکيه تمجيد کرده است

طبق اين گزارش باراک اوباما با اين حال تاکيد کرده است که جامعه جهانی نسبت به برنامه هسته ای ايران نگرانی های اساسی دارد

کاخ سفيد می گويد اوباما تاکيد کرده است که مذاکره درباره قطعنامه تازه شورای امنيت عليه ايران ادامه می يابد.

باراک اوباما همچنین روز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور مکزیک از تدوین پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت که علیه ایران استقبال کرده و بار دیگر از تهران خواسته بود که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

در حالی که تلاش دیپلماتیک برزیل و ترکیه، ایران را قانع کرده است که اورانیوم غنی‌شده خود را در خاک ترکیه به امانت بگذارد و در ازای آن برای رآکتور امیرآباد تهران سوخت دریافت کند، واشینگتن با کم اهمیت دانستن توافق حاصل شده، اعلام کرد که به تلاش خود برای تصویب قطعنامه تازه ادامه خواهد داد.

با اینکه روز چهارشنبه منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، اظهار داشت که وزیران خارجه برزیل و ترکیه، فضای شورای امنیت را مثبت ارزیابی کرده و تصویب قطعنامه را بعید می‌دانند، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که چین و روسیه با یک پیش‌نویس «پرمایه» علیه ایران موافقت کرده‌اند.

بخش هایی از پیش نویس قطعنامه تازه علیه ایران روز سه‌شنبه منتشر شد . در صورت تصویب این پیش نویس نظام بانکی ايران با محدوديت بيشتری مواجه شده، نظارت بر کشتيرانی ايران بيشتر شده و تحريم‌های گسترده تسليحاتی عليه تهران اعمال می‌شود.

در همین حال ترکیه و برزیل نیز همچنان به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌‌دهند که توافق تهران بتواند به نتیجه برسد؛ روز سه‌شنبه مشاور لولا داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل اعلام کرد که دو کشور برزیل و ترکیه خواهان پیوستن به مذاکر‌ه‌های گروه ۱+۵ هستند تا در رایزنی‌های پرونده هسته‌ای ایران شرکت داشته باشند.

یک روز پس از این گفته، ترکیه و برزیل به اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت نامه نوشته و خواستار بکارگیری دیپلماسی درباره مناقشه هسته‌ای ایران شده‌اند.

ترکيه و برزيل که توانستند با رايزنی با ايران موافقتنامه مبادله سوختی ايران در خاک ترکيه را به امضا برسانند، در این نامه خواستار پرهيز از تحريم ايران شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزيران خارجه اين دو کشور روز چهارشنبه در نامه ای به شورای امنيت سازمان ملل گفتند:«به نظر برزيل و ترکيه، حالا زمان مذاکره است و بايد از اقداماتی که امکان دستيابی به راه حل مسالمت آميز را کمرنگ می کند، خودداری کرد.»

اين نامه در حالی ارسال شده که يک روز پيشتر، آمريکا پيش نويس قطعنامه ای که گفته می شود به توافق روسيه و چين هم رسيده، را در ميان کشورهای عضو شورای امنيت توزيع کرد تا دور چهارم تحريم ها عليه ايران را به بحث بگذارد.

هرچند ترکيه و برزيل تلاش کردند همکاری ديپلماتيکی با ايران ايجاد کنند، اما آمريکا، فرانسه و بريتانيا هرچند از اين اقدام استقبال کردند، اما آن را ناکافی دانسته و کماکان بر تشديد تحريم ها اصرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، برزيل تاييد کرده که توافق ياد شده ميان ايران، ترکيه و برزيل برای رفع تمامی ابهامات درمورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی کافی نيست اما می تواند به عنوان اقدامی اعتماد ساز، موثر باشد و از اين رو بايد به آن توجه شود.

وزير خارجه برزيل روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: اين توافق، عاملی است که بايد روی آن کار شود و ناديده گرفتن آن، به معنای حذف امکانات صلح آميز است.

لولا دا سيلوا رييس جمهوری برزيل هم روز چهارشنبه در مادريد پايتخت اسپانيا گفت: شورای امنيت سازمان ملل بايد خواست و اراده خود برای مذاکره را نشان دهد و توافقنامه تبادل سوخت هسته ای، همان چيزی است که آمريکا پنج ماه پيش آن را تقاضا کرده بود.

لولا دا سيلوا که سال آخر رياست جمهوری خود را سپری می کند، پس از توافقنامه تبادل سوخت هسته ای تهران در خاک ترکيه، در بسياری از روزنامه های جهان به عنوان يک ديپلمات موفق مورد تشويق قرار گرفت و ممکن است قطعنامه شورای امنيت، ناديده گرفتن تلاش های ديپلماتيک برزيل و ترکيه تلقی شود.

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه، پنج کشور عضو دائم شورای امنيت از دور جديد تحريم ها حمايت کرده اند. ترکيه و برزيل در ميان ۱۰ کشور عضو غيردائم شورای امنيت هستند و برای تصويب قطعنامه بايد ۹ رای از ميان ۱۵ رای داده شود.

سفير برزيل در سازمان ملل روز سه شنبه به مدت ۴۰ دقيقه در مذاکرات شورای امنيت حضور داشت و پس از خروج از جلسه به خبرنگاران گفت که حاضر نيست در حال حاضر در مذاکرات تحريم های جديد ايران حضور داشته باشد.

خانم ماريا لوييزا ريبريو ويتو، در سخنانی به زبان پرتغالی که حاضر نشد آن را به انگليسی تکرار کند گفت که کشورش نمی خواهد در حال حاضر به مذاکرات بپيوندد چرا که فکر می کند موقعيت جديدی به وجود آمده و با وجود توافقنامه تهران برای مبادله سوخت اتمی درخاک ترکيه، بايد به ديپلماسی فرصت داده شود.

تهران روز دوشنبه اعلام کرد با توجه به پادرميانی‌های برزيل و ترکيه، توافق کرده مبادله سوخت اتمی را در خاک ترکيه اجرا کند و اورانيوم کمتر غنی شده خود را به ترکيه فرستاده و در قبال آن، ميله سوختی برای استفاده در رآکتور تحقيقاتی تهران دريافت کند.

شورای امنيت سازمان ملل در پنج قطعنامه(شامل سه قطعنامه تحريمی) از ايران خواسته فعاليت‌های غنی‌سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد. غرب به فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می‌داند. تهران می‌گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG