لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

فرود اضطراری دو هواپيمای مسافربری ايرانی در ترکيه


یک فروند هواپیمای ایران ایر (عکس تزئینی است)
یک فروند هواپیمای ایران ایر (عکس تزئینی است)
گزارش ها حاکی است دو هواپيمای مسافربری ايرانی که مقصد آنها آلمان و سوئد در اروپا بوده، هر دو در ترکيه فرود اضطراری داشته اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، يکی از اين دو هواپيما از نوع ايرباس ای - ۳۰۰ و حامل ۲۰۹ مسافر و ۱۸ خدمه متعلق به شرکت هوايی ماهان که از تهران عازم دوسلدورف در آلمان بود. این هواپیما پس از ورود به حريم هوايی ترکيه با برج مراقبت فرودگاه استانبول ارتباط برقرار و درخواست فرود اضطراری کرد.

گزارش شده که هواپيمای ياد شده در ساعت ۱۰:۰۲ صبح روز پنجشنبه به وقت محلی و در حالی که از موتور سمت چپ آن آتش و دود بر می خاست موفق به فرود اضطراری شد.

محمود حيدری، سرکنسول جمهوری اسلامی در استانبول ضمن تاييد اين خبر به واحد مرکزی خبر گفت:«هواپيمای ديگر از تهران عازم استکهلم در سوئد بود که به دليل بروز نقص فنی ساعت ۱۱:۳۰ به وقت محلی ناچار به فرود اضطراری در فرودگاه استانبول شد.»

دفتر هوايی ايران اير گفته که شش ساعت پس از فرود اضطراری هواپيمای شرکت ايران اير که راهی استکهلم بود، مشکل برطرف شده و پرواز انجام شده است.

هنوز گزارشی از حل مشکل فنی هواپيمای ماهان به مقصد دوسلدورف و انجام سفر آن منتشر نشده است.

همايون ذرقانی، سردبير ماهنامه صنعت حمل و نقل در تهران به راديو فردا می گويد:« هر دو شرکت ايران اير و ماهان، مرکز بازبينی و کنترل هواپيمای ايرباس را دارند و می توانند کنترل های اوليه را انجام دهند. با اين حال هنوز برای قضاوت زود است و بايد منتظر گزارش های دقيق تر ماند.»


کميسيون اروپا، که پيش از اين نيمی از ۶۷ هواپيمای ناوگان هوايی ايران‌اير را در فهرست سياه خود قرار داده بود، چندی پيش اعلام کرد که ۱۰ فروند هواپيمای ديگر اين شرکت نيز به اين فهرست افزوده شده‌اند.

نهاد اجرايی اتحاديه اروپا اعلام کرده بود کميسيون اروپا فهرست هواپيماهايی که اجازه پرواز به کشورهای عضو اتحاديه اروپا را ندارند به‌روز کرده است و به موجب آن محدوديت‌های بيشتری برای شرکت هواپيمايی دولتی ايران، ايران‌اير، قائل شده است.

اين بيانيه می‌افزايد اين تصميم به دنبال سفر اخير کميته امنيت پرواز اروپا به ايران و پس از انجام بازرسی‌ و برخی آزمايش‌های فنی و امنيتی اتخاذ شده است که به موجب آن تمامی اعضای کميته امنيت پرواز به اتفاق آرا، افزايش محدوديت پرواز برای ايران‌اير را تصويب کرده‌اند.

بر اساس اعلام اتحاديه اروپا اين محدوديت با تحريم‌هايی که به تازگی عليه جمهوری اسلامی ايران وضع شده، ارتباطی ندارد.

فهرست سياه هواپيماها

به استناد فهرست جديد، تنها ۲۳ فروند هواپيما از ناوگان ۶۷ فروندی ايران‌اير مجاز به پرواز در مسيرهای اروپايی هستند که عبارتند از ۱۴ فروند هواپيمای ايرباس ۳۰۰، هشت فروند هواپيمای ايرباس ۳۱۰ و يک فروند هواپيمای بوئينگ ۷۳۷.

به عبارتی ديگر، در حال حاضر ۴۴ فروند از هواپيماهای ايران‌اير در فهرست سياه کميسيون اتحاديه اروپا قرار دارند و اين در حالی است که در فروردين‌ماه امسال، تعداد هواپيماهای ايران اير در اين فهرست ۳۴ فروند بود.

کميته امنيت پرواز کميسيون اروپا همچنين تصريح کرده است که شرکت هواپيمايی ايران‌اير تنها با استفاده از هواپيماهای مدرن و دارای استانداردهای جهانی اجازه پرواز به کشورهای عضو اتحاديه اروپا را خواهد داشت.

در حال حاضر شرکت ايران‌اير به ۶۰ مسير خارجی که بيشتر در آسيا و اروپا هستند، پرواز دارد.
XS
SM
MD
LG