لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

فائو رسما از خبرنگار رادیو فردا عذر خواهی کرد


به گفته احمد رافت، فائو قرار است روز پنج شنبه ۱۶خرداد ماه به صورت حضوری، عذرخواهی رسمی خود را اعلام کند.
به گفته احمد رافت، فائو قرار است روز پنج شنبه ۱۶خرداد ماه به صورت حضوری، عذرخواهی رسمی خود را اعلام کند.

در پی اعتراض ها به جلوگيری از ورود احمد رافت، خبرنگار راديو فردا در ایتالیا به نشست فائو - سازمان جهانی خواربار و کشاورزی - در شهر رم، این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، رسما از او عذر خواهی کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، نيک پارسونز يکی از مقام های روابط عمومی فائو، شامگاه چهارشنبه ۱۵ خرداد ماه این خبر را اعلام کرد و گفت که امیدوار است، «عذرخواهی سازمان فائو از سوی آقای رافت پذیرفته شود.»


به گفته احمد رافت، فائو قرار است روز پنج شنبه ۱۶خرداد ماه به صورت حضوری، عذرخواهی رسمی خود را اعلام کند.



روز سه شنبه ۱۴ خرداد ماه و در آغاز نشست فائو، سازمان جهانی خواربار و کشاورزی که مفر آن در شهر رم قرار دارد، نيروهای انتظامی ايتاليا به دليل آنچه «خواست مقامات فائو» خواندند، از ورود خبرنگار رادیو فردا به محل اين اجلاس جلوگيری کردند.


در پی اصرار آقای رافت که کارت ورود به اجلاس را هم دردست داشته است، يکی از ماموران حفظ امنیت نشست فائو، کارت او را پس گرفته و او را «مهمان ناخوانده» خطاب کرده است.


روز سه شنبه ۱۴ خرداد ماه و در آغاز آغازنشست فائو، سازمان جهانی خواربار و کشاورزی که مفر آن در شهر رم قرار دارد، نيروهای انتظامی ايتاليا به دليل آنچه «خواست مقامات فائو» خواندند، از ورود خبرنگار رادیو فردا به محل اين اجلاس جلوگيری کردند.

به گفته آقای رافت این مامور امنیتی به طور غير مستقيم گفته است که «اين تصميم بر اثر فشارهای يک هيئت نمايندگی خارجی گرفته شده است.»


در آن روز محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هم به همراه هيئتی از ايران در اجلاس حضور داشتند و آقای احمدی نژاد پس از سخنرانی در يک نشست خبری شرکت کرده بود.


آقای احمد رافت طی روزهای گذشته، مخالفت نيروهای سياسی ایتالیایی با سفر آقای احمدی نژاد به این کشور و اينکه هيچ نيرويی حاضر نيست با او ملاقات کند را گزارش کرده بود.


گزارش های آقای رافت که همزمان در رسانه های ایتالیایی نیز چهره ای شناخته شده است، در رسانه های فارسی زبان بازتابی گسترده داشت.


اين اقدام فائو که نهادی وابسته به سازمان ملل متحد است با اعتراض فدراسيون ملی مطبوعات ايتاليا و فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران (IFJ) رو به رو شد.


به گفته آقای رافت فدراسيون ملی مطبوعات ايتاليا با تشکيل يک کميته حقيقت ياب تحقيق درباره مسئولان اين اتفاق را آغاز کرده است.


فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران هم با انتشار بيانيه ای آنچه «تحريم سازمان ملل عليه مطبوعات» خواند را محکوم کرد.


اين سازمان بين المللی آقای رافت را «روزنامه نگاری برجسته» ناميده است که خبر های خاورميانه، بالکان و ايران را پوشش می دهد.


فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران همچنين اعلام کرده است که اين دومين اقدام سازمان ملل در جلوگيری از ورود خبرنگاران به يک اجلاس جهانی در هفته های اخير است.



به گزارش اين فدراسيون، ماه گذشته نیز سازمان ملل متحد براساس وعده ای که به دولت چين داده بود از ورود يک روزنامه نگار تايوانی به اجلاس سازمان بهداشت جهانی در ژنو جلوگيری کرده بود.


آيدن وايت، رييس فدراسيون بين المللی روزنامه نگاران در اين باره گفته است: «سازمان ملل نبايد به قربانگاه روزنامه نگارانی که با دولت ها موافق نيستند بدل شود بلکه باید توسعه دهنه کثرت گرايی و احترام به رسانه های آزاد باشد.»


جفری گدمين رييس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، سازمان مادر راديو فردا نیز در واکنش به این حادثه، از اینکه «روزنامه نگاری در هر کجای جهان، میهمانی ناخوانده» توصیف شود، ابراز نگرانی کرده بود.


آقای گدمین در بیانیه ای گفته بود: «ما به طور خاص از اينکه اين اتفاق می تواند در يک اجلاس مرتبط با سازمان ملل بيفتد نگران هستيم و تاکيد می کنيم که آقای رافت به صورت قانونی و با مدارک بی عيب قصد ورود به اين اجلاس را داشته است.»


XS
SM
MD
LG